HET VERGELIJKEN VAN DE BIJBEL MET DE KORAN

(Hoe dat nauwkeurig te doen)

Door: Samuel Green

De bijbel en de koran worden vaak met elkaar vergeleken als christenen en moslims over bepaalde onderwerpen discussiëren. Ze worden doorgaans op de volgende manieren met elkaar vergeleken:

Deze manier van vergelijken heb ik zelf gehanteerd in het verleden. Maar in feite is het onjuist en misleidend om de bijbel met de koran te vergelijken. Daar zijn twee redenen voor.

Reden 1. De context van de bijbel en de koran

De koran gaat over het leven van Mohammed. Mohammed schreef de woorden van de koran als antwoord op de verscheidene situaties in zijn leven, maar hoe deze situaties waren, wordt niet door de koran weergegeven. Dat wil zeggen: dat de koran niet haar eigen context of chronologie vermeldt. Het kennen van de juiste context en chronologie is van essentieel belang om de koran te begrijpen. Maar om inzicht te krijgen in de context en de chronologie moeten we niet bij de koran zijn maar bij de boeken over de islamitische traditie - boeken zoals de hadieth of de sira literatuur. Deze boeken bieden de context voor de koran. De islamitische geleerde Habib Ur Rahman Azami verklaart duidelijk de afhankelijkheid van de koran van de hadieth en sira.

Een groot aantal koranverzen is nagenoeg niet te begrijpen of te verklaren als de Tradities zouden worden afgedaan als zinloos en onecht. ( Habib Ur Rahman Azami, The soennah in the Islam, blz. 29-31.)

De bijbel echter is heel anders. De bijbel voorziet in zijn eigen context en chronologie. Het begint met de schepping en vertelt het verhaal tot en met de nieuwe schepping, de tijd van de opstanding. Als de bijbel bepaalde informatie geeft of het evangelie verkondigt dan wordt dit gedaan binnen een kader van openbaringen. Dus om de bijbel te begrijpen heb je alleen maar de bijbel nodig. De bijbel is onafhankelijk en staat op zichzelf zoals het woord van God behoort te zijn. Daarom is het misleidend en onjuist.om de bijbel met de koran te vergelijken.

Reden 2. Beginselen en overtuigingen

De meeste fundamentele beginselen en vele overtuigingen staan niet in de koran.

De soennah (het voorbeeld van de profeet) is de cruciale aanvulling op de koran; zo zeer zelfs, dat er op zichzelfstaande gevallen zijn waarin in feite de soennah lijkt te prevaleren boven de koran, zoals bijvoorbeeld, wanneer de koran verwijst naar drie dagelijkse gebeden (24:58 en 11:116), terwijl de soennah vijf stelt. Aan de andere kant zijn er voorbeelden uit de vroege dagen van de islam aangaande universele beginselen die nadrukkelijk de soennah lijken tegen te spreken. Bovendien zijn de richtlijnen in de koran niet expliciet; zelfs niet die van fundamenteel belang zijn. Dus het legt het gebed op, maar niet hoe het moet worden uitgevoerd. De vorm van het canonieke gebed (salah) is volledig gebaseerd op de soennah. (Cyril Glassé, “ Sunnah”, The Concise Encyclopedia of Islam, blz. 381-382.)

De verplichting om de salah (ritueel gebeden) in te voeren is geopenbaard in de koran net zo als sommige aspecten van de salah (zoals de qiyam, roekoe,soedjoed en qira'ah). Maar de wijze waarop de salah moet worden gebeden en de volgorde waarin de verschillende handelingen die daarmee in verband staan, moeten worden uitgevoerd, wordt niet beschreven in de koran. ... Ook de hadj (bedevaart naar Mekka) is voorgeschreven als een religieuze verplichting in de koran, maar de manier waarop en de procedures zijn niet gedefinieerd. De profeet liet de juiste manier zien door zelf de hadj te doen. (Habib Ur Rahman Azami, blz. 10-11.)

De islamitische sjaria is alleen maar volledig door het toepassen van zowel de koran als de soennah. (Habib Ur Rahman Azami, blz. 5.)

Hoe, wanneer en wat te bidden, wat te doen tijdens de hadj, de besnijdenis, in feite de meeste belangrijkste islamitische beginselen en overtuigingen komen van de soennah (handelingen) van Mohammed. De soennah is van essentieel belang voor de islam, maar het komt niet uit de koran maar uit de hadieth en van de sira. Nogmaals, dit is niet het geval met de bijbel. De bijbel heeft alles wat een christen nodig heeft. De bijbel verklaart volledig wat God heeft gedaan om ons te redden en hoe glorie tot zichzelf te brengen en hoe wij moeten leven. Het is de basis voor onze wijsheid en bepaalt onze vrijheid. Daarom is het misleidend en onjuist om de bijbel alleen met de koran te vergelijken.

Een nauwkeuriger vergelijking

Het zal nu duidelijk zijn dat het irrelevant is om de bijbel met de koran te vergelijken, omdat hoewel de bijbel het fundament is van het christendom, de koran niet het fundament van de islam is; in plaats daarvan is de islam gebaseerd op én de koran én de hadieth én de sira. Als je een eerlijke en juiste vergelijking wilt maken tussen de boeken van het christendom en de islam dan moet je de essentiële boeken van beide religies met elkaar vergelijken.

Enkele feiten over de hadieth. Het woord “hadieth”: betekent een beschrijving of nieuws over iets. Een hadieth kan variëren in lengte van één zin tot een volledige pagina. In de islam is het belangrijkste onderwerp van de hadieth wat Mohammed deed en zei, dat wil zeggen de soennah is onderdeel van de hadieth. Er zijn veel grote verzamelingen van de hadieth. Prof Masud-ul-Hasan legt uit wat de belangrijkste verzamelingen zijn:

De erkende hadiethverzameling op het “M oesannaf” voorbeeld zijn de verzamelingen van:

1. Al-Boecharie († 870 AD) [Een verzameling van 7658 hadieths (ahadieth).]
2. Moeslim (†875 AD) [Een verzameling van 7748 hadieths.]
3. Ab oe Dawoed († 875 AD) [Een verzameling van 5276 hadieths.]
4. Al-Tirmizi († 892 AD) [Een verzameling van 4415 hadieths.]
5. Al-Nasai († 915 AD) [Een verzameling van 5776 hadieths.]
6. Ibn Maja († 886 CE) [Een verzameling van 4485 hadieths.]

... De verzameling van Al- Boecharie en Moeslim staan hoog aangeschreven en staan bekend als “ Al-Sahihain” dat wil zeggen authentiek en gezaghebbend.

De bekendste verzameling op het “ Moesnad” [2] pattroon is de verzameling van Ahmad ibn Hanbal († 855 AD).

De Sjia “hadieth”-werken verwijzen niet alleen maar naar wat de heilige profeet gezegd of gedaan heeft, ze verwijzen ook naar wat de Sjia imams zeiden of deden. De Sjia-hadieth zijn de verzamelingen van:

1. Muhammad ibn Yakub Al-Kulluni († 939 AD)
2. Muhammad Al- Hummi (†991 AD)
3. Tahir Al-Sharif Al- Murtaza   † 1004 AD)
4. Muhammad Al- Tusi († 1067 AD) (Prof. Masud-ul-Hasan, History of Islam, vol. 1, blz. 613)

Er is ook de belangrijke verzameling van de Moewatta van Malik.

Enkele feiten over de sira. De sira zijn de biografieën van Mohammed's leven. Deze bieden de context en de chronologie van zijn leven, en dus de context en de chronologie van de koran. De twee oudste sira’s zijn:

1. Muhammad ibn Ishaq († 773 AD) via ibn Hisham's († 840 AD) recentie, Sirat Rasul Allah. (Engelse vertaling 798 paginas [3].)
2. Muhammad ibn Sa'd († 852 CE), Kitaab al-Tabaqat al-Kabir, (Engelse vertaling, 1097 paginas [4].)

Zoals je kunt lezen en zien, zijn er een heleboel andere essentiële boeken in de islam dan alleen de koran, en die zijn allemaal veel omvangrijker dan de koran zelf. Zowel de hadieths van Boecharie als die van Moeslim zijn omvangrijker dan de 6236 verzen van de koran. Een ex-moslim islamitische geleerde vertelde me dat de islam 10% koran en 90% tradities (hadieth en sira) is. De koran is net als een lijst van een schilderij. Het vormt een begrensing, maar de details van het schilderij worden geleverd door de tradities.

Enkele toepassingen

1. Islamitische leiders die de bijbel willen vergelijken met de koran moeten eerlijk zijn en stoppen met het misleiden van mensen. Zij moeten zeggen dat de koran op zichzelf ontoereikend is. In plaats van de koran te vergelijken met de bijbel moeten ze alle essentiële islamitische boeken met de bijbel vergelijken. Als je ziet dat een islamitische leider hierover oneerlijk is, heb dan de moed hem op zijn fout te wijzen.

2. Christenen moeten oppassen niet te worden misleid door te denken dat het juist is om de bijbel met de koran te vergelijken. Dat is niet zo. Het christendom is gebaseerd op de bijbel, maar de islam is niet gebaseerd op de koran, maar op de koran en de tradities. Als een moslim u vraagt de boeken te vergelijken, dring dan aan op een eerlijke vergelijking, waarbij de hadieth en sira zijn inbegrepen.

3. Als u geen christen of moslim bent, realiseer dan dat de koran en de bijbel in principe niet hetzelfde zijn. De koran bevat geen enkele context over wat het zegt noch bevat het de essentiële beginselen van de islam. Deze komen uit andere boeken. De bijbel heeft echter alles voor het christelijke geloof en zijn beginselen.

4. Wanneer wij u uitnodigen om christen te worden, vragen wij u alleen maar om de bijbel te accepteren.

5. Het is mogelijk voor een christen om de hele bijbel te lezen en daar kennis van te hebben, maar het is zeer moeilijk voor een moslim om alle essentiële islamitische boeken te lezen en daarmee vertrouwd te zijn, omdat er zo veel zijn en omdat ze niet allemaal vertaald zijn. In feite hebben de meeste moslims nooit Ibn Ishaq’s Sirat Rasul Allah, het vroegste verslag van het leven van Mohammed, gelezen.

Eindnoten

[1] Waar de hadieths geordend zijn naar onderwerp.
[2] Waar de hadieths geordend zijn naar verteller.
[3] Ibn Ishaq, Sirat Rasul Allah, vertaald als, The Life of Muhammad, (vert. A. Guillaume), Karachi : Oxford University Press, 1998. Gedeeltelijk vertaald in het Nederlands: Het leven van Mohammed.
[4] Ibn Sa'ad, Kitab al-Tabaqat Al-Kabir, (vert. S Moinul Haq) New Delhi: Kitab Bhavan, 2 volumes, geen datum.

Referenties

Habib Ur Rahman Azami, The Sunnah in Islam , U.K. : UK Islamic Academy, 1995.
Prof. Masud-ul-Hasan, History of Islam, Delhi : Adam Publishers & Distributors, 2002.
Cyril Glassé, The Concise Encyclopedia of Islam, San Francisco: Harper & Row, 1989.

Copyright © 2007 Samuel Green.