answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Är Allah verkligen rättvis?

Koranen säger att Allah är rättvis mot sin skapelse och kommer därför att döma mänskligheten rättvist:

4:40
GUD vållar inte så mycket som en atoms vikt av orättvisa
. Tvärtom, mångdubblar Han mångfaldigt belöningen för den rättfärdiga gärningen och beviljar en stor belöning från Honom.(Khalifa)

7:29
Säg, "Min Herre förespråkar rättvisa och att stå hängiven endast Honom på alla platser av dyrkan. Ni ska ägna er dyrkan fullständigt till endast Honom. Precis som Han skapat er, kommer ni slutligen att återvända till Honom." (Khalifa)

16:90
GUD förespråkar rättvisa
, välgörenhet, och att ta hänsyn till släktingarna. Och Han förbjuder ondska, synd, och överträdelse. Han upplyser er, så att ni ska kunna ta er i akt. (Khalifa)

21:47
Vi kommer att upprätta rättvisans skalor på Återuppståndelsens Dag. Ingen själ kommer att drabbas av minsta orättvisa. Även motsvarigheten av ett senapsfrö kommer att beaktas. Vi är ytterst effektiva granskare. (Khalifa)

23:62
Vi belastar aldrig en själ utöver dess tillgångar, och vi för ett dokument som berättar sanningen. Ingen kommer att drabbas av orättvisa. (Khalifa)

40:20
GUD dömer rättvist
, medan idolerna de åkallar vid sidan av Honom inte kan döma någonting. GUD är Den Som Hör, Den Som Ser. (Khalifa)

41:46
Den som verkar rättfärdighet gör det för sitt eget bästa, och den som verkar ondska gör det till skada för sig själv. Er Herre är aldrig orättvis mot människorna. (Khalifa)

Vidare kan vi läsa i hadith litteraturen att alla som erkänner guden Allah som den ende Guden och att Muhammed är hans profet kommer in i paradiset oavsett om personen är en äktenskapsbrytare och tjuv:

Sahih Bukhari
Volume 2, Book 23, Number 329
Berättad av Abu Dhar: Allahs apostel sa, "Någon kom till mig från min Herre och gav mig nyheter (eller god hälsningen) att om min följare dör medan han inte dyrkar någon annan (vid sidan om) Allah, då kommer han att komma in i Paradiset." Jag frågade, "Även om han har begått utomäktenskapligt samlag (otrohet) och stöld?" Han svarade, "Även om han har begått utomäktenskapligt samlag (otrohet) och stöld." [vår översättning]

Sahih Bukhari
Volume 7, Book 72, Number 717
Berättad av Abu Dhar: Jag kom till Profeten medan han var klädd i vita kläder och sov. Jag kom tillbaka till honom igen efter att han vaknat. Han sa, "Ingen säger: 'Ingen har rätt att be dyrkad utom Allah' och dör därefter medan han tror på det, utom att han kommer in i Paradiset.' Jag sa, 'Även om han har begått utomäktenskapligt samlag och stöld?' Han sa, 'Även om han har begått utomäktenskapligt samlag och stöld', Jag sa, 'Även om han har begått utomäktenskapligt samlag och stöld? Han sa, 'Även om han har begått utomäktenskapligt samlag och stöld, oavsett om Abu Dhars ogillar det. Abu 'Abdullah sa, "Detta är under tiden han dör eller strax innan om en ångrar sig och säger 'Ingen har rätt att bli dyrkad utom Allah.' Han kommer att bli förlåten sina synder." [vår översättning]

Sahih Bukhari
Volume 9, Book 93, Number 579
Berättad av Abu Dharr: Profeten sa, Gabriel kom till mig och gav mig goda nyheter att om någon dör utan att ha dyrkat någonting vid sidan om Allah, kommer in i Paradiset. Jag frågade (Gabriel), 'Även om han har begått stöld, även om han har begått utomäktenskapligt samlag?' Han sa, '(Ja), även om han har begått stöld, även om han har begått utomäktenskapligt samlag.' [vår översättning]

Se även följande hadith som klart och tydligt säger att den som erkänner Allah och Muhammad kommer in i paradiset, oavsett handlingar:

412. 'Ubada ibn as-Samit rapporterade att Allahs budbärare, må Allah väldigna och ge honom frid, sa, "Den som bekänner att det inte finns någon gud utom Allah själv utan någon partner och att Muhammed är hans slav och budbärare och att 'Isa (Jesus) är Allahs slav och Hans budbärare och ett ord som Han kastade in i Maria och en ande från Honom och att Paradiset är sant och att Helvetet är sant kommer in i Paradiset oavsett hans handlingar." [godkänd tradition] [vår översättning] (Imam Al-Nawawi, Riyad as-Salihin)

Följande hadith säger även att en person som är dömd till helvetet kommer att plockas ut från helvetet och släppas in i paradiset om han bekänner guden Allah som den ende Guden:

Sahih Bukhari
Volume 1, Book 2, Number 42
Berättad av Anas: Profeten sa, "Den som säger: 'Ingen har rätt att bli dyrkad utom Allah' och har i sitt hjärta god (tro) jämlik vikten av ett korn kommer att tas ut ur helvetet. Och den som säger: 'Ingen har rätt att bli dyrkad utom Allah' och har I sitt hjärta god (tro) jämlik vikten av en atom kommer att tas ut ur helvetet." [vår översättning]

Vidare kan vi läsa att en god gärning kommer att motsvara belöningen för flera goda gärningar i Allahs räkning. Men en ond gärning kommer bara att motsvara straffet för en ond gärning:

6:160
Den som gör EN rättfärdig gärning får belöning för TIO, den som begår EN synd får endast sona för EN. Ingen drabbas av minsta orättvisa. (Khalifa)

Här följer Ibn Kathirs utläggning:

Goda gärningar multipliceras tiofaldigt, medan synd är kräver likgiltig ersättning

denna vers förklarar den allmänna versen, (Den som kommer med bra, kommer att få bättre än så.) (28:84) Det finns flera traditioner som överensstämmer med den uppenbara betydelsen av denna hedervärda vers. Imam Ahmad bin Hanbal berättade att Ibn 'Abbas sa att Allahs budbärare sa om sin Herre,

(Er Herre är den Barmhärtigaste. Den som ämnar utföra en god gärning men gör den inte, kommer att bli tillskriven en god gärning. Om han utför den, kommer han att tillskrivas tio (goda) handlingar, till sju hundra, till mångfaldiga. Den som avser utföra en ond gärning, men gör den inte, han kommer att bli tillskriven en god gärning. Om han utför den, kommer han att bli tillskriven en synd, om inte Allah raderar den. Endast de som förtjänar förstörelse kommer att förstöras av Allah.) Al-Bukhari, Muslim och An-Nasa'i berättade denna tradition… [vår översättning]

Belöningen för en god gärning motsvarar alltså belöning för 10-700 gärningar. Vi läste även att en person kommer att belönas för hans intentioner att göra gärningar. Notera vidare hur ironisk och självmotsägande versen är:

6:160
Den som gör en rättfärdig gärning får belöning för tio, den som begår en synd får endast sona för en. Ingen drabbas av minsta orättvisa. (Khalifa)

Det är alltså inte orättvist att en god gärning motsvarar flera goda gärningar samtidigt som en ond gärning motsvarar straffet för en ond gärning.

Se även:

Sahih Bukhari
Volume 1, Book 2, Number 40
Berättad av Abu Huraira: Allahs apostel sa, "Om någon av er förbättrar (följer strikt) sin Islamiska religion kommer hans gärningar att belönas tio gånger till sjuhundra gånger för varje god gärning och en ond gärning kommer att räknas som den är." [vår översättning]

Se även följande vers och utläggning från exegeten Ibn Kathir:

33:56
Gud och Hans änglar välsignar Profeten; be Gud välsigna honom, ni troende, och hälsa honom med en vördnadsfull hälsning! (Muhammad Knut Bernström)

Annan kedja av berättare

Imam Ahmad berättade att Abu Talhah Al-Ansari sa: "En morgon var Allahs budbärare på ett glatt humör och såg glad ut. De sa, 'O Allahs budbärare, du är på ett glatt humör och ser glad ut idag.' Han sa,

(Absolut, just nu kom någon [en ängel] till mig från min Herre och sa, "Den från din nation som hälsar dig frid, för honom kommer Allah att skriva tio goda gärningar och radera tio dåliga gärningar, och höja upp honom med tio grader, och kommer att svara hans hälsning med något likt den.'') Denna tradition har också en god kedja (av berättare), fastän de (Al-Bukhari and Muslim) inte rapporterade den. [vår översättning]

Om du ber (salah) och hälsar frid (taslim) över Muhammed kommer tio av dina synder bli tio goda handlingar.

Vi kan vidare läsa att Allah kommer att rädda en muslim från helvetet genom att kasta in en jude eller en kristen istället för muslimen:

Kapitel 8: KASTA ICKE-TROENDE I HELVETET ISTÄLLET FÖR TROENDE SOM GUDOMLIG NÅD OCH BARMHÄRTIGHET

Sahih Muslim
Book 037, Number 6665
Abu Musa rapporterade att Allahs budbärare (må frid vara över honom) sa: På uppståndelsens dag kommer Allah att dela ut till varje Muslim en Jude eller en Kristen och säga: Detta är din räddning från helvetet. [vår översättning]

Sahih Muslim
Book 037, Number 6666
Abu Burda rapporterade under sin faders auktoritet att Allahs apostel (må frid vara över honom) sa: Ingen Muslim kommer att dö utan att Allah kommer att ersätta i hans ställe en Jude eller en Kristen i helvetet… [vår översättning]

Sahih Muslim
Book 037, Number 6668
Abu Burda rapporterade att Allahs budbärare (må frid vara över honom) sa: Det kommer att komma folk bland Muslimerna på domedagen med synder lika tunga som berg, och Allah kommer att förlåta de och han kommer att låta Judar och Kristna ta deras platser… [vår översättning]

Vi kan vidare läsa att Allah kommer att straffa hycklare dubbelt:

9:101
Bland Araberna runt omkring dig finns hycklare. Även bland dem som bor i staden finns de som är vana vid hyckleri. Du vet inte vilka de är, men vi vet vilka de är. Vi kommer att fördubbla straffet för dem, sedan överlämnas de slutligen till ett fruktansvärt straff. (Khalifa)

Vi kan även läsa att en muslim garanteras paradiset om dennes barn dör innan de nått puberteten:

Sahih Bukhari
Volume 002, Book 023, Number 340
Berättad av Anas: Profeten sa, "En muslim, vars tre barn dör innan de nått puberteten, garanteras Paradiset av Allah tack vara Hans nåd för dem (barnen)." [vår översättning]

Sahih Bukhari
Volume 002, Book 023, Number 341
Berättad av Abu Sa'id: Kvinnorna frågade Profeten, "Snälla ge oss en dag (av dina dagar)." Så Profeten förkunnade för de och sa, "En kvinna, vars tre barn dör, kommer att bli skyddad från Helvetet genom dem." När en kvinna hör det det, frågade hon, "Om två dör?" Profeten svarade, "Även två kommer att skydda henne från Helvetet." Och Abu Huraira la till, "Dessa barn bör vara i åldern för puberteten." [vår översättning]

Slutligen kan vi läsa att den som prisar Allah 100 gånger varje dag kommer att bli förlåten 100 synder samt få 100 goda gärningar tillskrivna honom fastän han inte har gjort dem:

Sahih Bukhari
Volume 4, Book 54, Number 514
Berättad av Abu Huraira: Allahs apostel sa, om någon säger följande hundra gånger på en dag: 'Ingen har rätt att dyrkas utom Allah, den ende som inte har några partner, honom tillhör Herraväldet och Honom tillhör all Pris, och Han har all makt', då kommer denne att få samma ersättning som när han släpper fri tio slavar, och hundra goda gärningar kommer att tillskrivas hans räkning, och hundra onda gärningar kommer att tas bort från hans räkning, och från morgon till kväll kommer han att skyddas från Satan, och ingen kommer att vara förmer än honom utom den som gör mer än vad han har gjort." [vår översättning]

Vi håller inte med om att den islamistiske guden är rättvis.

Team Sverige,
Kontakta oss