answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Utomäktenskapliga sexuella relationer och otukt i Islam

I följande artikel ska vi titta närmare på vad Islam säger om utomäktenskapliga sexuella relationer och otukt.

1. POLYGAMI

Islam tillåter muslimska män att ingå äktenskap och därmed sexuella relationer med fyra olika kvinnor samtidigt:

4:3
Om ni är rädda att inte kunna behandla de faderlösa med rättvisa, tag då [andra] kvinnor som är tillåtna för er till hustrur - två eller tre eller fyra; men [begränsa er till] en enda om ni inte tror er om att kunna behandla dem alla lika - eller [vänd er till] någon av dem som ni rättmätigt besitter. Detta gör det lättare för er att undvika partiskhet. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Äktenskapet enligt den Heliga Bibeln är ett förbund inför Gud mellan en kvinna och en man. Vid äktenskapet blir mannen och kvinnan enade i kropp och själ, med andra ord blir dem ett:

1 Mos 2:23-24
Då sade mannen: "Den här gången är det ben av mina ben, kött av mitt kött. Kvinna skall hon heta, av man är hon tagen." Det är därför en man lämnar sin far och mor för att leva med sin hustru, och de blir ETT.

Mal 2:13-16
Och dessutom gör ni detta: ni dränker Herrens altare i tårar, ni gråter och ni suckar, eftersom han inte längre vill se åt era offergåvor och ta emot något av er. Då säger ni: "Varför?" Därför att Herren var vittne vid föreningen mellan dig och din ungdoms hustru, som du är trolös mot trots er gemenskap och ert äktenskapsförbund. Var inte trolös mot din ungdoms hustru! HAR HAN INTE GJORT DEM TILL ETT? Det som är kvar av ande tillhör honom. Och varför ett? Han söker avkomma som hör Gud till. Så tag vård om er ande och handla inte trolöst mot er ungdoms hustru. Den som åsidosätter sin hustru och skiljer sig från henne, säger Herren, Israels Gud, han fläckar sig med orättfärdighet, säger Herren Sebaot. För er egen skull, var på er vakt, var inte trolösa!

Matt 19:1-6
När Jesus hade avslutat detta tal bröt han upp från Galileen och kom in i Judeen på andra sidan Jordan. Stora folkskaror följde honom dit, och där botade han dem. Några fariseer kom fram till honom för att sätta honom på prov och frågade: "Är det tillåtet för en man att skilja sig från sin hustru av vilken anledning som helst?" Han svarade: "Har ni inte läst att Skaparen från början gjorde dem till man och kvinna?" Och han fortsatte: "Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två skall bli ett. DE ÄR INTE LÄNGRE TVÅ UTAN ETT. Vad Gud har fogat samman får människan alltså inte skilja åt."

Om en man gifter sig med ännu en kvinna begår han ett brott mot äktenskapet och förstör det förenade tillståndet och har därför begått äktenskapsbrott.

2. SEXUELLA RELATIONER MED KVINNLIGA SLAVAR

Koranens 23:e kapitel inleds på följande sätt:

23:1-6
DET SKALL gå de troende väl i händer; de som ber med ödmjukt sinne, som drar sig undan när de hör lättsinnigt tal, som gör en insats för hjälpen till de behövande, som håller sina begär i styr [och inte ger fritt utlopp åt sin lust] med någon annan än sina hustrur eller DEM SOM DE RÄTTMÄTIGT BESITTER - inget klander kan då riktas mot dem. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Texten börjar med att karaktärisera muslimer. Vers 5-6 säger vidare att muslimer inte får ha sex med andra än deras fruar och med "dem som de rättmättigt besitter", vilket refererar till kvinnliga slavar. Här följer autentiska islamistiska utläggningar som konstaterar det vi förmedlar:

… (Och de som vaktar sina privata delar. Utan från sina fruar och dem som de rättmätigt besitter, då är de fria från skuld. Men den som söker mer än detta, dessa är upprorsmakarna) betyder, dem som skyddar sina privata delar från olagliga handlingar och undviker att göra det som Allah har förbjudit; otukt och homosexualitet, och närmar sig inte någon utom de fruar som Allah har gjort tillåtna för dem eller dem som de rättmätigt besitter av tillfångatagna (slavar)… [vår översättning] (Ibn Kathirs utläggning)

utom från sina fruar, det är, deras livskamrater, och de slavar som de rättmätigt besitter, det är, deras konkubiner, då är de fria från skuld, när de har samlag med dem. [vår översättning] (De två Jalals utläggning) Länk

(Utom deras fruar) maximalt fyra fruar (eller de slavar som de rättmätigt besitter) inget begränsat antal, (då är de fria från skuld) när de engageras i det som är tillåtet. [vår översättning] (Ibn Abbas utläggning) Länk

Notera att Ibn Abbas poängterar att en muslimsk man kan ha obegränsat antal kvinnliga sexslavar.

Enligt följande hadith säger Muhammed att det är tillåtet för muslimer att ha sex med kvinnliga slavar:

Sunan Abu Dawud
Book 31, Number 4006
Berättad av Mu'awiyah ibn Haydah: Jag sa: Allahs apostel, från vem ska vi dölja våra privata delar och till vem kan vi visa? Han svarade: dölja dina privata delar utom från din fru och från dem vilka din högra hand besitter (SLAV-FLICKOR)… [vår översättning]

Muhammed själv hade kvinnliga sexslavar:

Sahih Bukhari
Volume 9, Book 89, Number 321
Berättad av 'Aisha: Profeten godtog muntliga löften om trohet från kvinnor först efter recitering av denna Heliga Vers:--(60:12) "… att de inte kommer att associera något i tillbedjan med Allah." (60.12) och Allahs apostel rörde inte någon kvinnas hand utom handen på de kvinnor som hans högra hand ägde. (dvs. hans fångar eller hans kvinnliga slavar). [vår översättning]

Den Heliga Bibeln förbjuder sådant och klassar det som en orättfärdighet:

Matt 15:16-20
Jesus sade: "Har inte heller ni fattat något ännu? Förstår ni inte att allt som kommer in i munnen hamnar i magen och töms ut på avträdet? Men det som går ut ur munnen kommer från hjärtat, och det gör människan oren. Ty från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, OTUKT, stöld, mened, förtal. Det är detta som gör människan oren. Men att äta utan att ha tvättat händerna, det gör inte människan oren."

Rom 13:12-14
Natten går mot sitt slut och dagen är nära. Låt oss då lägga av oss mörkrets gärningar och ta på oss ljusets rustning. Låt oss leva värdigt, som det hör dagen till, inte med festande och drickande, inte med OTUKT och orgier, inte med strider och avund. Nej, ikläd er herren Jesus Kristus, och ha inte så mycket omsorg om det jordiska att begären väcks.

Ef 5:1-4
Ta alltså Gud till föredöme, som hans älskade barn. Lev i kärlek, så som Kristus har älskat oss och utlämnat sig själv för vår skull som en offergåva, ett välluktande offer åt Gud. OTUKT OCH ANNAN ORENHET eller själviskhet får det inte ens vara tal om bland er, det anstår inte de heliga. Inte heller oanständigt och tanklöst eller lättsinnigt tal sådant passar sig inte utan bara tacksägelse till Gud.

1 Thess 4:1-5
Och nu, bröder, när ni har fått lära er av oss hur ni skall leva för att behaga Gud och det är ju så ni lever vill vi i herren Jesu namn vädja till er och mana er att göra ännu mer. Ni vet ju vilka föreskrifter vi gav er från herren Jesus. Detta är Guds vilja: att ni skall bli heliga. Ni skall avhålla er från ALL OTUKT. Var och en skall lära sig att hålla sin kropp i helgd och ära, inte utlämna den åt lidelser och begär som hedningarna, som inte känner Gud.

På gammal testamentarisk tid läser vi att israeliterna deltog i krig. Om en israelit skulle finna en kvinna som han blev förälskad i var han tvungen att ta henne till sin hustru, och låta henne bo med honom som hans hustru, innan de fick närmade sig sexuellt:

5 Mos 21:10-14
När du drar ut i krig mot dina fiender och Herren, din Gud, ger dem i din hand så att du tar fångar, och du bland fångarna får se en vacker kvinna som du fäster dig vid och vill ta till hustru, så skall du föra henne in i ditt hus, och hon skall raka sitt huvud och ansa sina naglar. Hon skall lägga av de kläder hon bar som fånge, och hon skall bo i ditt hem och få sörja sin far och mor en månads tid. Därefter får du gå in till henne och bli hennes man och hon skall bli din hustru. Om du sedan inte finner behag i henne, skall du låta henne gå vart hon vill. Du får inte sälja henne för pengar och inte heller behandla henne som en slavinna, eftersom du har lägrat henne.

Detta påvisar tydligt att den Heliga Bibeln fördömer sex med kvinnliga slavar.

3. SEXUELLA RELATIONER MED GIFTA KVINNOR

Följande koraniska vers säger att muslimska män inte får ha samlag med gifta kvinnor, utom gifta kvinnor som muslimer "rättmättigt besitter":

4:24
[
Ni får inte närma er] gifta kvinnor utom sådana som ni rättmätigt besitter - detta är vad Gud föreskriver för er. Med dessa undantag får ni vända er till varje kvinna, som ni vill leva samman med i ett regelrätt äktenskap, inte i ett löst förhållande, och erbjuda henne något av er egendom. Och liksom ni vill njuta av vad [er hustru] skänker er skall ni ge henne den föreskrivna brudgåvan; men ni kan inte klandras om ni efter att ha fullgjort vad som är föreskrivet kommer överens om något [vid sidan därom]. Gud är allvetande, vis. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Denna vers uppenbarades i samband med att muslimerna vann ett krig mot den arabiska stammen Hawazin och krigsbytet blev stort. Muslimerna tillfångatog bland annat stammens gifta kvinnor och förslavade dem. Muhammeds kompanjoner ville ha sex med dessa gifta kvinnor, men tvekade för att kvinnorna tillhörde hedniska män. Därför uppenbarades versen som uppmuntrade dessa muslimer att utnyttja de kvinnliga gifta fångarna sexuellt:

Sahih Muslim
Book 8, Number 3432
Abu Sa'id al-Khudri (må Allah vara nöjd med honom) rapporterade att i samband med slaget i Hanain sände Allahs budbärare (må frid vara över honom) en armé till Autas och möte på fienden och kämpade mot dem. Efter att ha övervunnit de och tagit de tillfångna, verkade Allahs budbärares (må frid vara över honom) kompanjoner avstå från att ha samlag med de kvinnliga slavarna eftersom deras män var hedningar. Därför sände Allah, den Högste, denna (vers): "Och kvinnor redan gift, med undantag av dem som din högra hand besitter (4:24)" [vår översättning]

Följande islamistiska källor säger vidare att det är tillåtet för muslimska män att ha sexuella relationer med gifta kvinnor, så länge man ber. Vi börjar med att läsa den koraniska versen ifråga:

11:114
Och förrätta bönen vid dagens början och dess slut och under nattens första timmar - de goda handlingarna driver bort de dåliga. Detta är en påminnelse för dem som vill minnas [Gud]! (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Exegeten Ibn Kathirs nämner i sin utläggning i vilket sammanhang versen uppenbarades:

Goda gärningar tar bort onda gärningar

... Imam Ahmad berättar att Ibn 'Abbas sa att en man kom till 'Umar och sa att en kvinna kom för att göra affärer med honom. I samband med deras affär, tog henne till sitt ställe och gjorde allt med henne förutom den faktiska sexuella akten, samlag. 'Umar sade: "Ve dig! Hon var förmodligen en kvinna vars make är borta (och kämpar i strid) för Allahs sak.'' Mannen sade: "Naturligtvis var hon det.'' 'Umar sa sedan, "Gå till Abu Bakr och fråga honom om detta.'' Mannen gick till Abu Bakr och frågade honom om detta. Abu Bakr sade: "Hon kanske var en kvinna vars make är borta (och kämpar i strid) för Allahs sak,'' liksom 'Umar hade sagt. Sedan gick han till Profeten och berättade till honom samma historia. Profeten sade,

(Hon kanske var en kvinna vars make är borta (och kämpar i strid) för Allahs sak.) Sedan uppenbarades en vers i Koranen,

(Och förrätta bönen, vid dagens början och dess slut och under nattens första timmar. De goda handlingarna driver bort de dåliga.) Mannen sa sedan, "Oh Allahs budbärare! Är detta vers bara för mig, eller gäller den alla människor i allmänhet'' 'Umar slog till mannen på hans bröst med sin hand och sade: "Nej, snarare gäller det för alla människor i allmänhet.'' Då sa Allahs budbärare,

(Umar har talat sanning.) [vår översättning]

Ibn Kathir åkallar en hadith från Musnad Ahmad – en autentiskt hadith samling – som rapporterar varför den koraniska versen (11:114) uppenbarades. En man hade sex med en gift kvinna. Dem gjorde allt förutom samlag. Denne man kommer så småningom till Muhammed och erkänner vad han har gjort. Då sänder den islamistiske guden koraniska versen (11:114) som säger att mannen ska be och därmed bli förlåten. Notera vidare att Umar och Muhammed säger att denna föreskrift gäller alla muslimer. Muslimska män kan med andra ord ha sexuella relationer med gifta kvinnor, förutsatt att de sedan ber och blir förlåtna.  

Imam al-Bukhari rapporterar en liknande hadith:

Sahih Bukhari
Volume 1, Book 10, Number 504
Berättad av Ibn Mas'ud: En man kysste en kvinna (olagligt) och gick sedan till Profeten och informerade honom. Allah uppenbarade: Och förrätta bönen, vid dagens början och dess slut och under nattens första timmar (dvs. de fem obligatoriska böner). De goda handlingarna driver bort de dåliga. Sannerligen (11.114). Mannen frågade Allahs apostel, "Är det för mig?" Han sa, "Det är för alla mina efterföljare." [vår översättning]

Den Heliga Bibeln säger:

2 Mos 20:17
Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Herren Jesus säger att Hans följare inte ska se på andra kvinnor med åtrå:

Matt 5:27-28, 48
Ni har hört att det blev sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap… Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig.

4. PROSTITUTION (NIKAH AL-MUT'A)

Följande koraniska text tillåter och uppmuntrar muslimska män kan köpa tidsbegränsad sex från kvinnor:

4:27-28
Förbjudna för eder äro edra mödrar, edra döttrar och edra systrar, edra fastrar, edra mostrar, edra brorsdöttrar och edra systerdöttrar, edra ammor, som givit eder di, och edra disystrar, edra hustrus mödrar och edra styvdöttrar, som stå under edert förmyndarskap och äro födda av edra hustrur, med vilka I haft umgänge – men om I ej haft umgänge med dem, drabbar eder ingen skuld – och vidare hustrurna till edra söner av edert eget blod, så ock att taga två systrar på en gång, oavsett vad som redan skett; Gud är förvisso överseende och barmhärtig. Så ock de gifta kvinnorna med undantag av de slavarinnor, över vilka I råden, enligt vad som blivit eder av Gud föreskrivet. Men vad som ej innefattas häri tillåtes eder, för att I med edra ägodelar skolen eftersträva kvinnor, med vilka I kunnen leva i äktenskap utan att begå äktenskapsbrott. Men given dem, av vilkas umgänge I njuten, deras lön enligt bestämmelse! Ingen skuld drabbar dock eder ifråga om sådant, varom I oavsett bestämmelsen kommen överens med varandra; Gud är förvisso den Vetande, den Vise. (K.V. Zetterstéen [notera att versindelning skiljer sig från Khalifa och Bernström som återger texten i v.23-24])

Koranen (4:23-24a) börjar med att nämna vilka kvinnor som är sexuellt förbjudna för en muslimsk man. Därefter säger Koranen (4:24 - den markerade delen) att alla andra kvinnor är sexuellt tillåtna för en muslimsk man, förutsatt att han ger de pengar. Detta är prostitution. Islam gudomliggör prostitution och ger det ett finare namn, nämligen "njutnings sex".  På arabiska heter det "nikah al-mut'a".

Här följer ahadith som påvisar att Muhammed tillät prostitution samt att hans följare praktiserade det:

Sahih Muslim
Book 8, Hadith Number 3246
Jabir b. 'Abdullah och Salama b. al-Akwa' sade: Det kom till oss förkunnare tillhörande Allahs budbärare (må frid vara över honom) och sade: Allahs budbärare (må frid vara över honom) har gett er tillstånd att gynna er själva, dvs. att avtalet tillfälligt äktenskap med kvinnor. [vår översättning]

Sahih Muslim
Book 8, Number 3247
Salama b. al. Akwa' and Jabir b. Abdullah rapporterade: Allahs budbärare (må frid vara över honom) kom till oss och tillät oss avtala tillfälligt äktenskap. [vår översättning]

Här följer en hadith som visar konkret hur muslimer praktiserade detta:

Sahih Muslim
Book 8, Number 3252
Sabra Juhanni rapporterade: Allahs budbärare (må frid vara över honom) tillät oss utföra tillfälligt äktenskap. Så jag och en annan person gick ut och såg en kvinna från Bana 'Amir, som var som en ung lång-halsig hon-kamel. Vi presenterade oss själva för henne (i syfte att upprätta ett tillfälligt äktenskap), varpå hon sa: Vad för förmögenhet erbjuder ni mig? Jag sa: Min mantel. Och min kamrat sa också: Min mantel. Och min kamrats mantel var överlägsen min mantel, men jag var yngre än han. Så när hon tittade på min kamrats mantel, gillade hon den, när hon kastade en blick på mig var jag mer attraktivt för henne. Hon sa: Ja, du och din mantel är tillräckliga för mig. Jag låg kvar med henne i tre nätter… [vår översättning]

Se även följande koraniska text som säger att en muslim inte bör tvinga sina slavar att prostituera sig om slavarinnor vill vara kyska:

24:33
De som inte har råd att gifta sig, ska bevara sin moraliska karktär tills GUD ger till dem av Sin nåd. För de av era tjänare som vill frias för att gifta sig, ska ni tillmötesgå deras önskemål, när ni förstår att de menar allvar. Och ge till dem av de pengar GUD givit er. Ni ska inte tvinga era (slav) flickor att begå prostitution, i strävan efter materia tillhörande denna världen, om de vill vara orörda. Om någon tvingar dem, är GUD, som ser att de tvingas, Förlåtare, Barmhärtig. (Khalifa)

Detta betyder med andra ord att versen tillåter slavar att prostituera sig om de vill det och om de inte önskar vara kyska. Notera även att versen – den andra understrukna delen – säger att Allah är förlåtande fastän muslimer tvingar sina slavar till prostitution. Detta betyder att muslimer tvingade sina slavar till prostitution, vilket Allah såg över och förlät!

Den Heliga Bibeln fördömer prostitution:

3 Mos 19:29
Du får inte vanhelga din dotter genom att låta henne prostituera sig
. Då fylls hela landet av otukt och skam.

5 Mos 23:18
Med horpengar eller hundlön får du inte komma till Herrens, din Guds, hus när du skall infria ett löfte, ty Herren, din Gud, avskyr bådadera.

1 Kor 6:9-10, 15
Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller HORKARLAR eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare ingen sådan får ärva Guds rike… Vet ni inte att era kroppar är Kristi lemmar? Skall jag ta Kristi lemmar och göra dem till en skökas lemmar? NEJ!

Upp 21:6-8
Och han sade till mig: "Det har skett. Jag är A och O, början och slutet. Jag skall låta den som törstar dricka fritt ur källan med livets vatten. Den som segrar skall vinna allt detta, och jag skall vara hans Gud och han skall vara min son. Men de fega och otrogna och skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare, deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra döden."

5. INCEST

Följande islamistiska källor säger att en muslimsk man får ha sexuella relationer med sin egen dotter, förutsatt att hon blev till på ett icke-islamistiskt legitimt sätt. Om en man har samlag med en kvinna som han inte är gift med och de får en flicka, då är det tillåtet för mannen att ha samlag med flickan för att hon räknas inte som någon dotter, utan som en oäkting.

Vi börjar med att läsa följande koraniska vers som säger att Allah har föreskrivit släktskap genom avkomma och giftermål: 

25:54
Han är Den som skapade människan av vatten, och lät honom därefter fortplanta sig genom äktenskap och parning. Er Herre är Allsmäktig. (Khalifa)

Den kände islamistiske auktoriteten och exegeten Imam Al-Qurtobi skriver följande i sin utläggning av den ovannämnda versen:

Avkomma och släktskap genom giftermål

Avkomma och släktskap genom giftermål är två termer som beskriver den personliga relationen som kan existera mellan två människor. Ibn Al-Arabi sa: Avkomma handlar om en blandning av flöda mellan en man och en kvinna från en religiös utgångspunkt; men om (denna flöda) uppstår genom oordning (otrohet) då är (barnet) bara en skapelse och inte en avkomma. Detta är anledningen till att barnet från otrohet inte hamnar under (Allahs) sägelse: ’Förbjuder för er (i giftermål) är era mödrar och döttrar’ [4:23]; för att hon (barnet) inte klassas som en dotter enligt de mest autentiska läror av våra (Islamistiska) lärda och de mest autentiska läror av vår religion; och om det inte finns legitim avkomma då finns inte legitima släktskap genom giftermål så otrohet förbjuder inte (pappan att gifta sig med) dottern till modern (som han vart otrogen med) och inte heller modern till dottern (som han varit otrogen med). Det som är lagligen förbjudet är inte förbjudet i samband med synd; för att Allah har tillskrivit sina tjänare avkomma och släktskap genom giftermål och ärat dessa relationer, och har också etablerat lagar som identifierar vad som är lagligt och olagligt och inget svek finns i dem och de är inte jämlika varandra.” Jag (Qurtobi) säger: De lärda har delade åsikter om huruvida det är tillåtet att gifta sig med sin dotter som är resultatet av otrohet eller hans syster eller dottersdotter som är resultatet av otrohet; vissa förbjuder denna typ av relation som Ibn Al Qasim, vilket även Abu Hanifa och hans följare säger, och andra tillåter detta, som Abdul Malik Al Maj’shun, vilket även Al Shafi’i och hans följare säger… [vår översättning]

Här följer den arabiska texten – från Saudiarabiens officiella islamistiska hemsida – så som den existerar på hemsidan:

Den Heliga Bibeln säger:

3 Mos 18:4-17
Följ mina stadgar, håll mina bud och rätta er efter dem. Jag är Herren, er Gud. Håll mina bud och stadgar, ty den som gör det skall leva genom dem. Jag är Herren. Ingen får närma sig någon som är av hans eget kött och blod för att lägra henne. Jag är Herren. Ingen får skända sin far genom att lägra sin mor; hon är din mor, du får inte lägra henne. Du får inte lägra din fars hustru; då skändar du din far. Du får inte lägra din syster, som har samma far eller mor som du, vare sig hon är född inom eller utom hemmet. Du får inte lägra din sondotter eller dotterdotter; då skändar du ditt eget kött och blod. Du får inte lägra en dotter till din fars hustru; hon tillhör din fars släkt, hon är din syster.2 Du får inte lägra din fars syster; hon är av din fars kött och blod. Du får inte lägra din mors syster; hon är av din mors kött och blod. Du får inte lägra din farbrors hustru; henne får du inte komma nära, hon är din faster. Du får inte lägra din svärdotter; hon är din sons hustru, henne får du inte lägra. Du får inte lägra din svägerska; då skändar du din bror. Du får inte lägra en kvinna och hennes dotter, inte heller lägra hennes sondotter eller dotterdotter; de är av samma kött och blod, det vore en skam.

Team Sverige,
Kontakta oss