answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Är lärjungarna också Gud då dem förlåter synder?

Nya Testamentet rapporterar att Herren Jesus förlät folk deras synder. Detta är ett bevis på att Han gjorde anspråk på att vara Gud för att ingen annan än Gud kan förlåta synder (Mark 2:5-7).

Skeptiker åkallar Joh 20:23 – som säger att lärjungar hade befogenhet att förlåta synder – i syfte att undervärdera Herren Jesus anspråk på att vara Gud när Han förlåter synder:

Joh 20:23
Om ni förlåter någon hans synder, så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder, så är han bunden. (Bibeln 2000)

Om vi läser den direkta kontexten till versen ser vi att skeptikerna argument inte håller:

Joh 20:19-23
På kvällen samma dag, den första i veckan, satt lärjungarna bakom reglade dörrar av rädsla för judarna. Då kom Jesus och stod mitt ibland dem och sade till dem: "Frid åt er alla." Sedan visade han dem sina händer och sin sida. Lärjungarna blev glada när de såg Herren. Jesus sade till dem igen: "Frid åt er alla. Som Fadern har sänt mig sänder jag er." Sedan andades han på dem och sade: "TA EMOT HELIG ANDE. Om ni förlåter någon hans synder, så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder, så är han bunden." (Bibeln 2000)

Herren Jesus gav lärjungarna den Heliga Anden som vara förutsättningen till att lärjungarna kunde förlåta synder. Den Heliga Andens roll var bland annat att vägleda lärjungarna med visdom och instinkt:  

Matt 10:17-20
Akta er för människorna. De skall utlämna er åt domstolar, och de skall piska er i sina synagogor. Och ni kommer att ställas inför ståthållare och kungar för min skull och stå som vittnen inför dem och hedningarna. Men när man utlämnar er, bekymra er då inte för hur ni skall tala eller vad ni skall säga. Ty i det ögonblicket kommer det ni skall säga att läggas i er mun, och det är inte ni som talar, UTAN ER FADERS ANDE TALAR GENOM ER. (Bibeln 2000)

Den som alltså förlät synder var den Heliga Anden och inte lärjungarna självständiga.

Notera vidare att Matt 10:17-20 säger att den Heliga Anden är Gud Faderns Ande, vilket innebär att den Heliga Anden utgår från Gud Fadern. Samtidigt läser vi att det är Herren Jesus som ger lärjungarna den Heliga Anden. Herren Jesus har alltså befogenhet och auktoritet att tilldela den Heliga Anden, vilket alltså påvisar att Herren Jesus är jämlik Gud Fadern.

Se även följande vers som tydliggör att Herren Jesus har auktoritet att sända den Heliga Anden som utgår från Gud Fadern:

Joh 15:26
När Hjälparen kommer, som JAG SKA SÄNDA er från Fadern, sanningens ande, som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig. (Bibeln 2000)

Herren Jesus säger vidare till sina lärjungar att den ska förlåta synder i Hans Namn:

Luk 24:44-49
Han sade till dem: "Detta är vad jag sade till er när jag ännu var hos er, att allt måste uppfyllas som står skrivet om mig i Moses lag, hos profeterna och i psalmerna." Sedan öppnade han deras sinnen så att de kunde förstå skrifterna. Och han sade till dem: "Detta är alltså vad skriften säger: Messias skall lida och uppstå från de döda på tredje dagen, och syndernas förlåtelse genom omvändelse skall förkunnas I HANS NAMN för alla folk, med början i Jerusalem. Ni skall vittna om allt detta. Och jag skall sända er vad min fader har lovat. Men ni skall stanna här i staden tills ni har blivit rustade med kraft från höjden." (Bibeln 2000)

Visst förlät lärjungarna synder, men utrustade med den Heliga Anden och i Herren Jesus Namn. Detta påvisar vidare att Herren Jesus är Gud då synder endast bör förlåtas i Guds Namn:

Ps 32:1-5
Av David, en dikt. Lycklig den vars brott har förlåtits och vars synd har plånats ut!  Lycklig den vars skuld har avskrivits av Herren och vars sinne är utan svek! Så länge jag teg tynade jag bort. Jag jämrade mig dagen lång, dag och natt låg din hand tung på mig, jag blev som en åker i sommarens torka. Då erkände jag min synd för dig, jag dolde inte min skuld. Jag sade: Jag vill bekänna mina brott för Herren. Och DU FÖRLÄT MIN SYND och skuld. (Bibeln 2000)

Ps 65:2-5
Lovsång tillkommer dig, o Gud, på Sion. Vi infriar våra löften till dig, du som hör bön. Till DIG kommer alla människor för att BEKÄNNA SINA SYNDER. När vår skuld blir oss för tung FÖRLÅTER DU OSS. (Bibeln 2000)

Ps 78:38
Men han är barmhärtig, han förlåter synder och vill ingens fördärv. Han håller ofta sin vrede tillbaka, låter inte all sin harm bryta fram. (Bibeln 2000)

Se slutligen följande texter som visar att lärjungarna förlät folks synder i Herren Jesus Namn:

Apg 2:38
Petrus svarade: "Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder. Då får ni den heliga anden som gåva. (Bibeln 2000)

Apg 10:42-43
Han gav oss uppdraget att förkunna för folket och vittna om att han är den som Gud har bestämt till att döma levande och döda. Om honom vittnar alla profeterna att var och en som tror på honom får syndernas förlåtelse genom HANS NAMN. (Bibeln 2000)

Apg 26:14-18
Vi föll alla till marken, och jag hörde en röst som sade till mig på hebreiska: Saul, Saul, varför förföljer du mig? Det går dig illa om du spjärnar emot. Jag sade: Vem är du, herre?  Och Herren svarade: Jag är Jesus, den som du förföljer. Stig upp och stå på dina ben! Jag har visat mig för dig för att utse dig till min tjänare och till vittne om vad du har sett av mig och vad du kommer att få se av mig i framtiden, då jag räddar dig undan ditt eget folk och undan hedningarna. Till dem skall jag sända ut dig, för att du skall öppna deras ögon och vända dem från mörkret till ljuset och från Satans makt till Gud. Genom att tro på MIG skall de vinna syndernas förlåtelse och få en plats bland dem som helgats. (Bibeln 2000)

Team Sverige,
Kontakta oss