answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Islam i förhållande till den Mosaiska lagen

Muslimer hävdar att den islamistiske guden Allah är den bibliske Guden Yahweh som gav israeliterna lagen (de fem moseböckerna) genom Moses. I följande artikel ska vi titta hur Islam förhåller sig till dessa lagar.

1. OMSKÄRELSEN

Guds Ord:

1 Mos 17:10-12, 24
Förbundet mellan mig och er och dina ättlingar skall ni hålla på detta sätt: ni skall låta omskära alla av manligt kön. Ni skall skära bort förhuden, och detta skall vara tecknet på förbundet mellan mig och er. Alla av MANLIGT KÖN bland er skall omskäras när de är ÅTTA dagar gamla, i släktled efter släktled, också slavar som är födda hos dig och slavar som du har köpt av någon utlänning, sådana som inte är av din släkt… Abraham var 99 år då hans förhud skars bort.

Islam:

Till att börja med säger inte Koranen någonting om omskärelse. Detta finns dock föreskrivet i den så kallade autentiska traditionen (sunnan):

"Omskärelse hindrar smuts att komma åt ens penis, och gör det också lätt att hålla den ren. För kvinnor handlar det om att klippa den yttre delen av klitoris. Abu Hurairah rapporterade att Allahs budbärare sa, "Abraham omskars när han var åttio år gammal." (Berättad av al-Bukhari.) Många lärda säger att det är obligatoriskt. Shafiyyah hävdar att det bör ske på den sjunde dagen…" [vår översättning] (Sayyid Saabiq, Fiqh-us-Sunnah)

Sahih Bukhari
Volume 4, Book 55, Number 575
Berättad av Abu Huraira: Allahs apostel sa, "Abraham gjorde sin omskärelse med en skarvyxa vid åttio ålders ålder" [vår översättning]

Muhammed förmedlade att Abraham var 80 år när han omskars, vilket motsäger den mosaiska lagen. Enligt Shafitiska rättskolan ska man omskäras på sjunde dagen, vilket också strider mot lagen. Notera även att den mosaiska lagen begränsar omskärelsen till det manliga könet, men i ovannämnda fiqh (islamistiska rättsvetenskap) ska även flickor omskäras. Detta i enlighet med Muhammeds direktiv:

Sahih Muslim
Book 3, Number 684
… Han (Abu Musa, berättaren) sa: Jag gick upp (och gick) till 'A'isha och sökte hennes tillstånd och det beviljades, och jag sa till henne: O moder, eller de troendes moder, jag vill fråga dig om en sak som jag känner mig blyg inför. Hon sa: Känn dig inte blyg för att fråga mig om en sak som du kan fråga din moder, som födde dig, för jag är också din moder. Efter detta sa jag: När bli ett bad obligatoriskt för en person? Hon svarade: Du har stött på någon som är en väl informerad! Allahs apostel (må frid vara över honom) sa: När någon sitter mellan fyra delar (av kvinnan) och de OMSKURNA delarna berör varandra blir det obligatoriskt att duscha. [vår översättning]

Sunan Abu Dawud
Book 41, Number 5251
Berättad av Umm Atiyyah al-Ansariyyah: En kvinna brukade utföra omskärelse i Medina. Profeten (frid_vare_över_honom) sa till henne: Klipp inte alldeles för mycket eftersom det är bättre för en kvinna och mer önskvärt för maken. [vår översättning]

I följande hadith säger Muhammed att omskärelse är fitra, vilket är en islamistisk term som betonar att något är naturligt:

Sahih Muslim
Book 2, Number 496
Abu Huraira rapporterade: Allahs apostel sa, "Fem praxis är Fitra: omskärelse, ta bort könshåret, klippa mustaschen, klippa naglarna, ta bort håret under armhålorna." [vår översättning]

2. MAT

Guds Ord:

Följande texter från den mosaiska lagen förbjuder kamelkött och alla havsdjur som inte har fenor och fjäll:

3 Mos 11:1-4
Herren talade till Mose och Aron: Säg till israeliterna: Detta är de djur som ni får äta bland landdjuren: alla som har helt kluvna klövar och som idisslar, dem får ni äta. Men dessa får ni inte äta, fast de idisslar eller har klövar: kamelen, ty den idisslar men har inte klövar, den skall vara oren för er

3 Mos 11:9-10
Detta är vad ni får äta av allt som lever i vatten: allt som har fenor och fjäll och lever i havens och flodernas vatten får ni äta. Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll - vare sig smådjur eller andra vattendjur - det skall gälla som något avskyvärt för er.

Islam:

I följande koraniska texter läser vi att kamelkött är tillåtet:

6:142-144
Och bland boskapen [tjänar er] några som dragdjur och andra till slakt; ät av allt det som Gud har gett er för ert livsuppehälle och följ inte Djävulen i spåren - han är helt visst er svurne fiende. [Av boskapen har Gud gett er] åtta par: av får, bagge och tacka, och av getter, bock och get. Säg: "Är det handjuren av båda slagen som Han har förklarat förbjudna eller är det hondjuren? Eller är det fostren, som de båda slagen av dräktiga hondjur bär? Säg mig vad ni vet om detta, om ni [nu] har talat sanning." Och av kameler, hingsten och stoet, och av nötboskap, tjuren och kon. Säg: "Är det handjuren av båda slagen som Han har förklarat förbjudna eller är det hondjuren? Eller är det fostren, som de båda slagen av dräktiga hondjur bär? Var ni närvarande då Gud gav er dessa påbud?" Vem är mer orättfärdig än den som sätter ihop lögner om Gud för att leda andra vilse utan att själv ha någon kunskap? Gud vägleder inte de orättfärdiga. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

22:36
Och till de symboler som Gud har gett er hör kamelerna; med dem följer välsignelser för er. Uttala därför Guds namn över dem när de står på rad [för att slaktas]; och när de har fallit, ät då av deras kött och skänk av det både till den som är nöjd [med det lilla han har] och till den som [är utblottad och] måste tigga. Vi har låtit er råda över dem - kanske skall ni visa tacksamhet. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Se följande hadith som visar att även Muhammed tillät och uppmanade konsumering av kamelkött:

Sahih Bukhari
Volume 2, Book 26, Number 774
Berättad av Ali: Profeten sände mig för att kontrollera (slaktet av) Budn (kameler) och beordrade mig att distribuera dess kött… [vår översättning]

I följande koraniska texter läser vi att all havsmat är tillåtet:

5:96
Det som fiske i hav [och andra vatten] kan ge och allt ätligt som kan hämtas därifrån är tillåtet för er
, till nytta och glädje för er och för dem som befinner sig på resa, medan jakt till lands är förbjuden för er under pågående vallfärd. Och frukta Gud - det är till Honom ni skall samlas åter. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

16:14
Och det är Han som låter havet tjäna er, så att ni får äta färskt kött [som ni fångar] där
och ur det kan hämta ting som ni pryder er med. Och ni ser skeppen som plöjer vågorna i detta [hav] och [med dem] kan ni söka det som Han i Sin godhet [beviljar er för er försörjning] - kanske känner ni [då också] tacksamhet. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Se även följande ahadith som säger att all havsmat, levande och döda, är tillåtet:

Malik’s Muwatta
Book 2, Number 2.3.12
Yahya relaterade till mig från Malik från Safwan ibn Sulaym från Said ibn Salama av Bani Azraq från al-Mughira ibn Abi Burda av stamen Bani Abd ad-Dar att han hade hört Abu Hurayra tala om en man som kom till Allahs budbärare, må Allah välsigna honom och bevilja honom fred, och sa, "Allahs budbärare! Vi färdas med båt och har inte mycket färskt vatten med oss så om vi gör wudu (rening innan bön) med det blir vi törstiga. Kan vi göra wudu med havsvatten?" Allahs budbärare, må Allah välsigna honom och bevilja honom fred, svarade: "Dess vatten är rent, och dess döda varelser är halal (tillåtna att äta)." [vår översättning]

Malik’s Muwatta
Book 25, Number 25.3.9
Yahya relaterade till mig från Malik från Nafi att Abd ar-Rahman ibn Abi Hurayra frågade Abdullah ibn Umar om att konsumera vad som kastas upp vid havet, och han förbjöd honom att äta det. Sedan vände sig Abdullah och bad om en Koran, och läste, "Fiske i hav och dess kött är halal (tillåtet) för er." Nafi la till, "Abdullah ibn Umar skickade mig till Abdar-Rahman Ibn Abi Hurayra för att säga att det inte är någon skada att äta det." [vår översättning]

3. SABBATEN

Guds Ord:

I följande texter föreskrivs sabbatsdagen (infaller på lördag) som innebär att Guds folk ska vila under dagen. Detta fungerar även som ett tecken på förbundet mellan Herren Gud och Hans folk:

2 Mos 20:8-11
Tänk på att hålla sabbatsdagen helig
. Sex dagar skall du arbeta och sköta alla dina sysslor, men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete, varken du eller din son eller din dotter, din slav eller din slavinna, din boskap eller invandraren i dina städer. Ty på sex dagar gjorde Herren himlen och jorden och havet och allt vad de rymmer, men på den sjunde dagen vilade han. Därför har Herren välsignat sabbatsdagen och gjort den till en helig dag.

2 Mos 31:12-13
Herren sade till Mose: Tala till israeliterna och säg: "Mina sabbater måste ni hålla, ty sabbaten är ett tecken som förenar mig och er, genom alla släktled, för att ni skall veta att det är jag, Herren, som helgar er.

Islam:

Islam följer inte sabbatsdagen. Koranen säger även att Allah förvandlade somliga israeliter till apor för att de bröt sabbaten:

2:65 (se även: 5:60; 7:163-164)
Ni har sett de ibland er som vanhelgat Sabbaten. Vi sa till dem, "Bli lika avskyvärda som apor." (Khalifa)

Koranen säger vidare att sabbaten endast fastställdes för den som ifrågasatte den, vilket motsäger den mosaiska lagen:

16:124
Sabbaten fastställdes endast för de som till slut ifrågasatte den. Er Herre är Den som kommer att döma dem på Återuppståndelsens Dag, beträffande deras tvister. (Khalifa)

Islam bryter inte bara mot sabbatsbudet, utan missrepresenterar den också. 

4. OMGIFTE

Guds Ord:

Dem mosaiska lagen förbjuder omgifte om kvinnan gift sig med någon annan man:

5 Mos 24:1-4
Om en man har tagit sig en hustru och varit tillsammans med henne och sedan finner något motbjudande hos henne och inte vill ha henne, skriver ett skilsmässobrev, överlämnar det och låter henne gå, och om hon efter att ha lämnat hans hus gifter sig med en annan man och även den andre mannen slutar älska henne, skriver ett skilsmässobrev, överlämnar det och låter henne gå, eller om den andre mannen som tagit henne till hustru dör, då får hennes förste man, han som har låtit henne gå, inte åter ta henne till hustru efter det att hon har blivit oren för honom, ty sådant avskyr Herren. Det land som Herren, din Gud, vill göra till din egendom skall du inte besmitta med synd.

Islam:

Koranen säger att en man får skilja sig från sin fru två gånger och ta tillbaka henne. Den tredje gången får inte mannen ta tillbaka kvinnan om hon inte först gifter sig med en annan man och har samlag med honom: 

2:229-230
Skilsmässa kan återtas två gånger. Den frånskilda kvinnan ska tillåtas leva under älskvärda omständigheter i samma hem, eller att lämna det älskvärt. Det är inte lagligt för maken att ta tillbaka någonting av det han givit henne. Likafullt, kanske de båda fruktar att de överträder GUDs lag. Finns det en oro för att de eventuellt överträder GUDs lag, begår de inget fel om hustrun villigt lämnar tillbaka vad hon vill. Detta är GUDs lagar, överträd inte dem. De som överträder GUDs lagar är de orättvisa. Om han skiljer sig från henne (för tredje gången) är det inte lagligt för honom att gifta om sig med henne, såvida hon inte gifter om sig med en annan man och han sedan skiljer sig från henne. Den första maken kan då gifta om sig med henne, förutsatt att de iakttaer GUDs lagar. Dessa är GUDs lagar; Han förklarar dem för människor som vet. (Khalifa)

Enligt följande ahadith säger Muhammed att en kvinna först måste ha sexuellt umgänge med hennes nuvarande man innan hon kan bli skiljd från honom och gå tillbaka till sin före detta:

Sahih Muslim
Book 8, Number 3357
'A'isha (må Allah vara nöjd med henne) rapporterade att Allahs budbärare (må frid vara över honom) tillfrågades om en kvinna som en man hade gift sig med och sedan skiljt sig från henne, och sedan gifte hon sig med (en annan) person, och hon blev frånskild (av honom) före sexuellt umgänge, (frågan var) om det var lagligt för hennes första make (att gifta sig med henne i detta tillstånd). Han (den heliga profeten) sa: Nej, inte förrän han har smakat hennes sötma (haft samlag med henne). [vår översättning]

Sunan Abu Dawud
Book 12, Number 2302
Berättad av Aisha, de troendes moder: Allahs apostel (frid_vare_över_honom) tillfrågades om en man som skiljde sig från sin hustru tre gånger, och hon gifte sig med en annan, men (han) skiljde sig från henne utan att ha samlag med henne, (frågan var) om hon var lagligt för hennes före detta make. Hon sa: Profeten (frid_vare_över_honom) svarade: Hon är inte laglig för sin första (make) tills hon smakar honungen av den andra mannen och han smakar hennes honung. [vår översättning]

Islam tillåter det som den mosaiska lagen avskyr.

5. MENS

Guds Ord:

Lagen förbjuder män att närma sig menstruerande kvinnor:

3 Mos 15:19
När en kvinna har menstruation och det kommer blod från hennes kropp, varar orenheten i sju dagar. Den som rör vid henne är oren till kvällen.

3 Mos 18:19
Du får inte närma dig en kvinna för att lägra henne när hon har menstruation och är oren.

3 Mos 20:18
Om en man har samlag med en kvinna under hennes menstruation och blottar hennes blods källa, liksom hon själv blottar den, skall båda utstötas ur sitt folk.

Islam:

Muhammeds livsstil går emot den mosaiska lagen och lär muslimer att ha sexuella relationer med deras menstruerande kvinnor:

Sahih Bukhari
Volume 1, Book 6, Number 298
Berättad av 'Aisha: Profeten och jag brukade ta ett bad från ett och samma behållare medan vi var Junub (orent tillstånd efter samlag). Under min menstruation, brukade han beordra mig att sätta på en Izar (klädesplagg som bärs under midjan) och smeka mig. Även i Itikaf, brukade han föra sitt huvud nära mig och jag tvättade det medan jag var i mina menstruerade dagar. [vår översättning]

Sahih Bukhari
Volume 1, Book 6, Number 299
Berättad av 'Abdur-Rahman bin Al-Aswad: (under sin far auktoritet) 'Aisha sa: "När Allahs apostel ville kela med någon av oss under vår period (av menstruation), brukade han beordra oss att sätta på en Izar och börjar smeka oss." 'Aisha la till, "Ingen av er skulle kunna kontrollera sina sexuella begär som Profeten kunde." [vår översättning]

6. SEXSLAVERI

Guds Ord:

På gammal testamentarisk tid läser vi att israeliterna deltog i krig. Om en israelit skulle finna en kvinna, som han blev förälskad i, var han tvungen att ta henne till sin hustru och låta henne bo med honom som hans hustru innan de fick närmade sig sexuellt:

5 Mos 21:10-14
När du drar ut i krig mot dina fiender och Herren, din Gud, ger dem i din hand så att du tar fångar, och du bland fångarna får se en vacker kvinna som du fäster dig vid och vill ta till hustru, så skall du föra henne in i ditt hus, och hon skall raka sitt huvud och ansa sina naglar. Hon skall lägga av de kläder hon bar som fånge, och hon skall bo i ditt hem och få sörja sin far och mor en månads tid. Därefter får du gå in till henne och bli hennes man och hon skall bli din hustru. Om du sedan inte finner behag i henne, skall du låta henne gå vart hon vill. Du får inte sälja henne för pengar och inte heller behandla henne som en slavinna, eftersom du har lägrat henne.

Detta påvisar tydligt att den Heliga Bibeln fördömer sex med kvinnliga slavar.

Islam:

Koranens 23:e kapitel inleds på följande sätt:

23:1-6
DET SKALL gå de troende väl i händer; de som ber med ödmjukt sinne, som drar sig undan när de hör lättsinnigt tal, som gör en insats för hjälpen till de behövande, som håller sina begär i styr [och inte ger fritt utlopp åt sin lust] med någon annan än sina hustrur eller DEM SOM DE RÄTTMÄTIGT BESITTER - inget klander kan då riktas mot dem. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Texten börjar med att karaktärisera muslimer. Vers 5-6 säger vidare att muslimer inte får ha sex med andra än deras fruar och med "dem som de rättmättigt besitter", vilket refererar till kvinnliga slavar. Här följer autentiska islamistiska utläggningar som konstaterar det vi förmedlar:

... (Och de som vaktar sina privata delar. Utan från sina fruar och dem som de rättmätigt besitter, då är de fria från skuld. Men den som söker mer än detta, dessa är upprorsmakarna) betyder, dem som skyddar sina privata delar från olagliga handlingar och undviker att göra det som Allah har förbjudit; otukt och homosexualitet, och närmar sig inte någon utom de fruar som Allah har gjort tillåtna för dem eller dem som de rättmätigt besitter av tillfångatagna (slavar)… [vår översättning] (Ibn Kathirs utläggning)

utom från sina fruar, det är, deras livskamrater, och de slavar som de rättmätigt besitter, det är, deras konkubiner, då är de fria från skuld, när de har samlag med dem. [vår översättning] (De två Jalals utläggning) Länk

(Utom deras fruar) maximalt fyra fruar (eller de slavar som de rättmätigt besitter) inget begränsat antal, (då är de fria från skuld) när de engageras i det som är tillåtet. [vår översättning] (Ibn Abbas utläggning) Länk

Notera att Ibn Abbas poängterar att en muslimsk man kan ha obegränsat antal kvinnliga sexslavar.

Enligt följande hadith säger Muhammed att det är tillåtet för muslimer att ha sex med kvinnliga slavar:

Sunan Abu Dawud
Book 31, Number 4006
Berättad av Mu'awiyah ibn Haydah: Jag sa: Allahs apostel, från vem ska vi dölja våra privata delar och till vem kan vi visa? Han svarade: Dölja dina privata delar utom från din fru och från dem vilka din högra hand besitter (SLAV-FLICKOR)… [vår översättning]

Muhammed själv hade kvinnliga sexslavar:

Sahih Bukhari
Volume 9, Book 89, Number 321
Berättad av 'Aisha: Profeten godtog muntliga löften om trohet från kvinnor först efter recitering av denna Heliga Vers:--(60:12) "… att de inte kommer att associera något i tillbedjan med Allah." (60.12) och Allahs apostel rörde inte någon kvinnas hand utom handen på de kvinnor som hans högra hand ägde. (dvs. hans fångar eller hans kvinnliga slavar). [vår översättning]

7. PROSTITUTION (NIKAH AL-MUT'A)

Guds ord:

Den mosaiska lagen fördömer prostitution:

3 Mos 19:29
Du får inte vanhelga din dotter genom att låta henne prostituera sig
. Då fylls hela landet av otukt och skam.

5 Mos 23:18
Med horpengar eller hundlön får du inte komma till Herrens, din Guds, hus när du skall infria ett löfte, ty Herren, din Gud, avskyr bådadera.

Islam:

Följande koraniska text tillåter och uppmuntrar muslimska män kan köpa tidsbegränsad sex från kvinnor:

4:27-28
Förbjudna för eder äro edra mödrar, edra döttrar och edra systrar, edra fastrar, edra mostrar, edra brorsdöttrar och edra systerdöttrar, edra ammor, som givit eder di, och edra disystrar, edra hustrus mödrar och edra styvdöttrar, som stå under edert förmyndarskap och äro födda av edra hustrur, med vilka I haft umgänge – men om I ej haft umgänge med dem, drabbar eder ingen skuld – och vidare hustrurna till edra söner av edert eget blod, så ock att taga två systrar på en gång, oavsett vad som redan skett; Gud är förvisso överseende och barmhärtig. Så ock de gifta kvinnorna med undantag av de slavarinnor, över vilka I råden, enligt vad som blivit eder av Gud föreskrivet. Men vad som ej innefattas häri tillåtes eder, för att I med edra ägodelar skolen eftersträva kvinnor, med vilka I kunnen leva i äktenskap utan att begå äktenskapsbrott. Men given dem, av vilkas umgänge I njuten, deras lön enligt bestämmelse! Ingen skuld drabbar dock eder ifråga om sådant, varom I oavsett bestämmelsen kommen överens med varandra; Gud är förvisso den Vetande, den Vise. (K.V. Zetterstéen [notera att versindelning skiljer sig från Khalifa och Bernström som återger texten i v.23-24])

Koranen (4:23-24a) börjar med att nämna vilka kvinnor som är sexuellt förbjudna för en muslimsk man. Därefter säger Koranen (4:24 - den markerade delen) att alla andra kvinnor är sexuellt tillåtna för en muslimsk man, förutsatt att han ger de pengar. 

Detta är prostitution. Islam gudomliggör prostitution och ger det ett finare namn, nämligen "njutnings sex".  På arabiska heter det "nikah al-mut'a".

Här följer ahadith som påvisar att Muhammed tillät prostitution och att hans följare praktiserade det:

Sahih Muslim
Book 8, Hadith Number 3246
Jabir b. 'Abdullah och Salama b. al-Akwa' sade: Det kom till oss förkunnare tillhörande Allahs budbärare (må frid vara över honom) och sade: Allahs budbärare (må frid vara över honom) har gett er tillstånd att gynna er själva, dvs. att avtalet tillfälligt äktenskap med kvinnor. [vår översättning]

Sahih Muslim
Book 8, Number 3247
Salama b. al. Akwa' and Jabir b. Abdullah rapporterade: Allahs budbärare (må frid vara över honom) kom till oss och tillät oss avtala tillfälligt äktenskap. [vår översättning]

Här följer en hadith som visar konkret hur muslimer praktiserade detta:

Sahih Muslim
Book 8, Number 3252
Sabra Juhanni rapporterade: Allahs budbärare (må frid vara över honom) tillät oss utföra tillfälligt äktenskap. Så jag och en annan person gick ut och såg en kvinna från Bana 'Amir, som var som en ung lång-halsig hon-kamel. Vi presenterade oss själva för henne (i syfte att upprätta ett tillfälligt äktenskap), varpå hon sa: Vad för förmögenhet erbjuder ni mig? Jag sa: Min mantel. Och min kamrat sa också: Min mantel. Och min kamrats mantel var överlägsen min mantel, men jag var yngre än han. Så när hon tittade på min kamrats mantel, gillade hon den, när hon kastade en blick på mig var jag mer attraktivt för henne. Hon sa: Ja, du och din mantel är tillräckliga för mig. Jag låg kvar med henne i tre nätter… [vår översättning]

7. INCEST

Guds Ord:

Den mosaiska lagen förbjuder incest:

3 Mos 18:4-17
Följ mina stadgar, håll mina bud och rätta er efter dem. Jag är Herren, er Gud. Håll mina bud och stadgar, ty den som gör det skall leva genom dem. Jag är Herren. Ingen får närma sig någon som är av hans eget kött och blod för att lägra henne. Jag är Herren. Ingen får skända sin far genom att lägra sin mor; hon är din mor, du får inte lägra henne. Du får inte lägra din fars hustru; då skändar du din far. Du får inte lägra din syster, som har samma far eller mor som du, vare sig hon är född inom eller utom hemmet. Du får inte lägra din sondotter eller dotterdotter; då skändar du ditt eget kött och blod. Du får inte lägra en dotter till din fars hustru; hon tillhör din fars släkt, hon är din syster.2 Du får inte lägra din fars syster; hon är av din fars kött och blod. Du får inte lägra din mors syster; hon är av din mors kött och blod. Du får inte lägra din farbrors hustru; henne får du inte komma nära, hon är din faster. Du får inte lägra din svärdotter; hon är din sons hustru, henne får du inte lägra. Du får inte lägra din svägerska; då skändar du din bror. Du får inte lägra en kvinna och hennes dotter, inte heller lägra hennes sondotter eller dotterdotter; de är av samma kött och blod, det vore en skam.

Islam:

Följande islamistiska källor säger att en muslimsk man får ha sexuella relationer med sin egen dotter, förutsatt att hon blev till på ett icke-islamistiskt legitimt sätt. Om en man har samlag med en kvinna som han inte är gift med och de får en flicka, då är det tillåtet för mannen att ha samlag med flickan för att hon räknas inte som någon dotter, utan som en oäkting.

Vi börjar med att läsa följande koraniska vers som säger att Allah har föreskrivit släktskap genom avkomma och giftermål: 

25:54
Han är Den som skapade människan av vatten, och lät honom därefter fortplanta sig genom äktenskap och parning. Er Herre är Allsmäktig. (Khalifa)

Den kände islamistiske auktoriteten och exegeten Imam Al-Qurtobi skriver följande i sin utläggning av den ovannämnda versen:

Avkomma och släktskap genom giftermål

Avkomma och släktskap genom giftermål är två termer som beskriver den personliga relationen som kan existera mellan två människor. Ibn Al-Arabi sa: "Avkomma handlar om en blandning av flöda mellan en man och en kvinna från en religiös utgångspunkt; men om (denna flöda) uppstår genom oordning (otrohet) då är (barnet) bara en skapelse och inte en avkomma. Detta är anledningen till att barnet från otrohet inte hamnar under (Allahs) sägelse: "Förbjuder för er (i giftermål) är era mödrar och döttrar" [4:23]; för att hon (barnet) inte klassas som en dotter enligt de mest autentiska läror av våra (Islamistiska) lärda och de mest autentiska läror av vår religion; och om det inte finns legitim avkomma då finns inte legitima släktskap genom giftermål så otrohet förbjuder inte (pappan att gifta sig med) dottern till modern (som han vart otrogen med) och inte heller modern till dottern (som han varit otrogen med). Det som är lagligen förbjudet är inte förbjudet i samband med synd; för att Allah har tillskrivit sina tjänare avkomma och släktskap genom giftermål och ärat dessa relationer, och har också etablerat lagar som identifierar vad som är lagligt och olagligt och inget svek finns i dem och de är inte jämlika varandra." Jag (Qurtobi) säger: De lärda har delade åsikter om huruvida det är tillåtet att gifta sig med sin dotter som är resultatet av otrohet eller hans syster eller dottersdotter som är resultatet av otrohet; vissa förbjuder denna typ av relation som Ibn Al Qasim, vilket även Abu Hanifa och hans följare säger, och andra tillåter detta, som Abdul Malik Al Maj’shun, vilket även Al Shafi’i och hand följare säger… [vår översättning]

Här följer den arabiska texten från Saudiarabiens officiella islamistiska hemsida:

8. FÖRGÖRELSE AV TRÄD SOM BÄR FRUKT

Guds Ord:

Den mosaiska lagen förbjuder nedhuggandet av träd som bär frukt:

5 Mos 20:19-20
När du är i krig med en stad och måste belägra den länge innan du kan inta den, får du inte sätta yxan i träden där och fälla dem. Deras frukt skall du själv äta, du får inte hugga ner dem. Träden på fälten är ju inte människor, som du måste belägra. Bara om du är säker på att träden inte ger ätlig frukt får du fälla dem och hugga ner dem. Av sådana träd kan du bygga belägringsverk mot den stad som är i krig med dig, ända tills den faller.

Islam:

Koranen säger att Allah beordrar nedhugget av träd som bär frukt:

59:5
När ni [troende] högg ned deras palmer
eller lät dem stå, [skedde allt] enligt Guds vilja, och för att förnedra dem som hade förhärdat sig i olydnad och trots. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Enligt islamistiska källor "uppenbarades" den här versen i samband med att Muhammed attackerade den judiska stammen Banu Nadir och högg ner alla träd. Den tidigaste islamistiske biografiskrivaren Ibn Ishaq rapporterar att judarna säger följande till Muhammed:

"Muhammed, du har förbjudit förstörelse och anklagade de skyldiga till det. Varför skär du då ner och bränna våra palmträd?" [vår översättning] (Ibn Ishaq, Sirat Rasul Allah, sid.437)

Vi har härmed konstaterat att Islam motsäger den mosaiska lagen.

Team Sverige,
Kontakta oss