answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Vad säger Koranen om den Heliga Bibeln?

I följande artikel ska vi titta närmare på vad Koranen säger om den Heliga Bibelns auktoritet och integritet.

(1) KORANEN VISAR ATT DEN HELIGA BIBELN FANNS TILLGÄNGLIG UNDER MUHAMMEDS LIVSTID OCH ATT DEN VAR AUTENTISK OCH TILLFÖRLITLIG:  

5:43-45
Varför ber de dig döma ibland dem när de har Toran, innehållande GUDs lag
, och de valt att ignorera den? De är inte troende. Vi har sänt ner Toran, som innehåller vägledning och ljus. Härskande enligt den gjorde de Judiska profeterna, liksom rabbierna och prästerna, som fastställt för dem i GUDs skrift, och som bevittnat av dem. Högakta därför inte mänskliga varelser; högakta Mig i stället. Och byt inte ut Mina uppenbarelser för ett billigt pris. De som inte styr enligt GUDs uppenbarelser, är de icke troende. Och i den fastställde vi följande för dem; ett liv för ett liv, ett öga för ett öga, en näsa för en näsa, ett öra för ett öra, en tand för en tand, och en likvärdig skada för en likvärdig skada. Ger man upp sin rätt som välgörenhet, kommer det att sona för synderna man har. De som inte styr enligt GUDs uppenbarelser är de orättvisa. (Khalifa)

Texten säger att Toran var tillgänglig och tillförlitlig, under Muhammeds livstid, som judarna skulle rätta sig efter. Notera även att texten tydligt säger att Toran är Guds uppenbarelse som innehåller vägledning och ljus. Texten demonstrerar tydligt att den som skrev Koranen inte trodde att Toran var textuell korrupt.

I nästa koraniska text läser vi att Jesus Kristus bekräftade Toran. Texten säger vidare att Jesus Kristus hade med sig Evangeliet som kristna ska rätta sig efter och som också innehåller vägledning och ljus:

5:46-47
Efter dem skickade vi Jesus, Marias son, som bekräftande tidigare skrift, Toran. Vi gav honom Evangeliet, med vägledning och ljus, bekräftande tidigare skrifter, Toran, och förstärkte dess vägledning och ljus, för att upplysa de rättfärdiga. Evangeliets folk ska styra enligt GUDs uppenbarelser däri. De som inte styr enligt GUDs uppenbarelser är de onda. (Khalifa)

Koranen 5:43-47 demonstrerar tydligt att Toran och Evangeliet var tillgängliga under Muhammeds livstid och att dessa Skrifter var tillförlitliga, vilket även följande texter visar:

2:40-44
O Israels Barn, minns Min hjälp som Jag gav er, och uppfyll er del av förbundet så att Jag uppfyller Min del av förbundet, och vörda Mig. Ni ska tro på det Jag uppenbarat häri, som bekräftar det ni har; var inte de första att förkasta det. Byt inte ut Mina uppenbarelser för ett ringa pris, och rätta er efter Mig. Dölj inte sanningen med lögn, ej heller ska ni medvetet dölja sanningen. Ni ska iaktta Kontaktbönerna (Salat), ge den obligatoriska välgörenheten (Zakat), och buga er tillsammans med de som bugar sig. Uppmanar ni människorna till rättfärdighet, medan ni glömmer er själva, trots att ni läser skriften? Förstår ni inte? (Khalifa)

2:89-91
När denna skrift kom till dem från GUD, trots att den överensstämmer med och bekräftar vad de har, och trots att de brukade förutsäga dess ankomst när de talade med icke troende, trodde de inte på den när deras egen profetia inträffade. GUDs fördömelse drabbar på så sätt de som inte tror. Det är verkligen bedrövligt vad de sålt sina själar för - att förkasta dessa uppenbarelser från GUD av ren ilska över att GUD skulle ge Sin nåd till vem Han än väljer bland Sina tjänare. Följaktligen ådrog de sig vrede efter vrede. De som inte tror har ådragit sig ett förödmjukande straff. När de uppmanas, "Ni ska tro på dessa uppenbarelser från GUD," säger de, "Vi tror endast på det som sändes ner till oss." Följaktligen tror de inte på nyare uppenbarelser, även om det är sanningen från deras Herre, och även om det bekräftar vad de har! Säg, "Varför dödade ni då GUDs profeter om ni är troende?" (Khalifa)

Följande koraniska vers är intressant:

2:113
Judarna sa, "De Kristna har ingen basis," medan de Kristna sa, "Judarna har ingen basis." Ändå läser båda skriften (al-kitabah). Sådana uttalanden kommer från de som inte har någon kunskap. GUD kommer att döma dem på Återuppståndelsens Dag beträffande deras tvister. (Khalifa)

Ibn Ishaq (död 767 e.Kr.) är den första muslimska biografiskrivaren. Han skriver följande i sitt verk om den ovannämnda versen:

När Kristna från Najran kom till aposteln så kom också Judiska rabbiner och de hade en dispyt med varandra framför aposteln. Rafi sa, 'Ni har ingen basis', och han förnekade Jesus och Evangeliet: och en Kristen sa till Judarna, 'Ni har ingen basis' och han förnekade att Moses var en profet och förnekade Toran. Därför sände Gud gällande de: 'Judarna säger att Krista inte har någon basis; och Kristna säger att Judarna inte har någon basis, och ändå läser de skriften. De vet inte vad de pratar om. Gud kommer att döma mellan de på återuppståndelsens dag gällande deras tvist', dvs. var och en läser i sin Bok bekräftelse på vad han förnekar, så Judarna förnekar Jesus fastän de har Toran i vilken Gud kräver att de genom Moses ska hålla Jesus sann; medan i Evangeliet som Jesus hämtade bekräftas Moses och Toran som han hämtade från Gud: så var och en förnekar vad som är i deras händer." (Ibn Ishaq, Sirat Rasul Allah, sid.258)

Ibn Ishaq rapporterar att versen "uppenbarades" när somliga judar och kristna hade en dispyt om Moses och Jesus Kristus. Judarna förnekade Jesus Kristus och Evangeliet samtidigt som kristna förnekade Moses och Toran. Allah "sänder" därför versen för att tillrättvisa dessa människor. Notera att detta påvisar att Toran och Evangeliet existerade och var tillförlitlig. Notera även att versen säger att dessa judar och kristna läser samma Skrift (al-kitabah). Detta betyder alltså att Toran och Evangeliet fanns i en gemensam bok, vilken med andra ord är den Heliga Bibeln som redan var kanoniserad under Muhammeds tid.

Se även följande text som med andra ord säger att judar och kristna läser och studerar samma Skrift (al-kitabah):

2:120-121
Varken Judarna eller de Kristna kommer att acceptera dig, såvida du inte rättar dig efter deras religion. Säg, "GUDs vägledning är den sanna vägledningen." Om du rättar dig efter deras önskemål trots kunskapen du har fått, kommer du inte att hitta någon medhjälpare eller försvarare som kan hjälpa dig emot GUD. De som fick skriften (al-kitabah), och som förstår den som den ska förstås, kommer att tro på detta. Vad gäller de som inte tror, är de förlorare. (Khalifa)

Notera att texten säger att de som inte tror på den Heliga Bibeln är förlorare, vilket återigen påvisar att den som skrev Koranen ansåg att den Heliga Bibeln var tillförlitlig.

Här följer fler koraniska verser som bekräftar den Heliga Bibeln och visar att den fanns tillgänglig på Muhammeds tid:

3:3-4
Han sände ner denna skrift till dig, sanningsenligt, bekräftande alla tidigare skrifter, och Han sände ner Toran och Evangeliet innan dess för att vägleda människorna, och Han sände ner lagboken. De som inte tror på GUDs uppenbarelser ådrar sig ett plågsamt straff. GUD är Allsmäktig, Hämnare. (Khalifa)

3:93
All mat brukade vara laglig för Israels barn, tills Israel påtvingade sig själva vissa förbud innan Toran sändes ner. Säg, "Hämta Toran och läs den om ni talar sanning." (Khalifa)

4:60
Har ni lagt märke till de som påstår att de tror på det som uppenbarats för dig, och på det som uppenbarats före dig, och sedan upprätthåller sina idolers orättvisa lagar? De beordrades att förkasta sådana lagar. Det är sannerligen djävulens önskan att leda dem långt vilse. (Khalifa)

4:162-163
Vad gäller de ibland dem som är väl etablerade i kunskap
, och de som tror, tror de på det som uppenbarats för dig, och på det som uppenbarats före dig. De tillhör människor som iakttager Kontaktbönerna (Salat), ger den obligatoriska välgörenheten (Zakat); de tillhör människor som tror på GUD och på den Sista Dagen. Dessa beviljar vi en stor belöning. Vi har inspirerat dig på samma sätt som vi inspirerade Noak och profeterna som kom efter honom. Och vi inspirerade Abraham, Ismael, Isak, Jakob, Patriarkerna, Jesus, Job, Jonas, Aron, och Salomon. Och vi gav David Psalmerna. (Khalifa)

5:48
[Muhammad!] Vi har uppenbarat Koranen för dig med sanningen, som bekräftar det som består av [äldre tiders] uppenbarade Skrifter och vars uppgift det är att vaka över det. Döm mellan dem [som följer dessa Skrifter] på grundval av det som Gud har uppenbarat [för dig] och ge inte efter för deras önskningar [som står i strid] med den sanning som du har fått ta emot. För var och en av er har Vi fastställt en lag och en levnadsregel. Om Gud hade velat hade Han helt visst gjort er till ett enda samfund, men det var Hans vilja att sätta er på prov genom det som Han har skänkt er. Tävla därför med varandra om att göra gott! Till Gud skall ni alla vända åter och Han skall upplysa er om allt det som ni var oense om. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

5:68
Säg: "Ni står inte på [fast] grund, efterföljare av äldre tiders uppenbarelser, så länge ni inte [i allt] följer Tora och Evangeliet liksom det som er Herre [nu] har uppenbarat för er." Men det som din Herre [nu] har uppenbarat för dig [Muhammad] gör helt säkert många av dem ännu övermodigare och förhärdar dem i deras otro. Men sörj inte över förnekarna! (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

6:92
Även detta är en välsignad skrift som vi uppenbarat, bekräftande tidigare skrifter, så att du ska kunna varna det viktigaste samhället och alla omkring det. De som tror på Livet Efter Detta kommer att tro på denna (skrift), och kommer att iakttaga Kontaktbönerna (Salat). (Khalifa)

7:156-157
Låt gott komma oss till del i detta liv och i det eviga livet. Ja, Vi vänder tillbaka till Dig [i djup ånger]." [Gud] svarade: "Jag låter Mitt straff drabba den Jag vill; men Min nåd och Min barmhärtighet når överallt och Min nåd skänker Jag dem som fruktar Gud och ger åt de behövande och som tror på Mina budskap; som följer Sändebudet, den olärde Profeten, som de kan finna omnämnd i sina egna [Skrifter], i Tora och i Evangeliet; och han skall anbefalla dem det som är rätt och förbjuda dem det som är orätt och förklara tillåtna för dem alla goda och nyttiga ting och otillåtet allt som är ont och skadligt och befria dem från deras bördor och lösa dem från de bojor som har bundit dem. De som tror på honom och ärar honom och stöder honom och låter sig ledas av det ljus som åtföljer honom - dem skall det gå väl i händer." (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

9:111
GUD har köpt de troendes liv och pengar i utbyte mot Paradiset. Följaktligen kämpar de för GUDs sak, villiga att döda och dödas. Sådant är hans sanningsenliga löfte i Toran, Evangeliet och Koranen - och vem uppfyller sitt löfte bättre än GUD? Ni ska glädjas över ett sådant utbyte. Detta är den största triumfen. (Khalifa)

10:37
Denna Koran skulle omöjligt kunna vara skriven av någon annan än GUD. Den bekräftar alla tidigare budskap och tillhandahåller en fullt detaljerad skrift. Den är ofelbar, för den kommer från universums Herre. (Khalifa)

12:111
I deras historia finns en läxa för de som har intelligens. Detta är inte en påhittad Hadith; denna (Koran) bekräftar alla tidigare skrifter, tillhandahåller detaljerna för allting, och är en ledstjärna och nåd för de som tror. (Khalifa)

21:105-106
I DEN bok av visdom [som Vi skänkte David] efter [den första] påminnelsen har Vi skrivit att Mina rättskaffens tjänare skall ärva jorden. I detta ligger ett budskap till [alla] människor som dyrkar Gud. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Sistnämnda text citerar från Psalm 37:29, vilket betyder att Psaltaren existerade och var tillförlitlig under Muhammeds tid:

Ps 37:29
De rättfärdiga skall ärva landet och bo där för evigt. (Folkbibeln)

I följande text försvaras Toran:

28:48-49
Men när sanningen från Oss nu har kommit till dem, säger de: "Om han ändå hade fått samma [budskap] som Moses fick!" Men förkastades inte det [budskap] som Moses en gång fick av [hans eget folk]? [Alla] säger de ju: "Två [prov på] bländande vältalighet som bekräftar varandra." Och tillfogar: "Vi avvisar dem båda!" Säg: "Visa då fram en uppenbarelse från Gud med bättre vägledning än dessa två - jag skall följa den, om ni har talat sanning." (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Hur kan Koranen försvara Toran om den var förvanskad? Se slutligen följande texter som igen bekräftar Toran: 

40:69-72
De som [i sitt högmod] sätter Guds uppenbarelser i fråga, har du inte märkt hur deras tankar leds bort från [den sanna vägledningen], de som [vågar] förneka Skriften och [likaså] det som Vi uppenbarade för Våra sändebud [i äldre tid]? Men de skall få veta [sanningen] [den Dag] då de skall bära kragar av järn om halsen och släpas fram i kedjor [och kastas] i brännhett vatten för att sedan bli bränsle [i helvetets ugnar]. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

46:12
Denna [Koran] föregicks av den Skrift som uppenbarades för Moses som en vägvisare och en [källa till] nåd; och detta är en uppenbarelse som på det arabiska språket bekräftar [den föregående] och som varnar de orättfärdiga och ger dem som gör det goda och det rätta ett hoppets budskap. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Ovannämnda data säger klart att den Heliga Bibeln fanns tillgänglig under Muhammeds livstid. Texterna säger även att Koranen bekräftar den Heliga Bibeln och beordrar judar och kristna att rätta sig efter den, vilket påvisar att den Heliga Bibeln som fanns tillgänglig under Muhammeds tid var autentisk och tillförlitlig.

(2) KORANEN BEORDRAR MUHAMMED OCH MUSLIMER ATT RÄTTA SIG EFTER OCH TRO PÅ DEN HELIGA BIBELN:

10:94
Om du hyser något tvivel beträffande det som uppenbaras för dig från din Herre, så fråga de som läser den tidigare skriften. Sanningen har verkligen kommit till dig från din Herre. Var inte bland inte tvivlarna. (Khalifa)

16:43
Vi sände inte före dig, annat än män vi inspirerat. Fråga dem som kan skriften, om ni inte vet. (Khalifa)

Ovannämnda texter säger att Muhammed och muslimer ska rätta sig efter och fråga de som läser den tidigare Skriften, nämligen den Heliga Bibeln. Detta påvisar att den Heliga Bibeln fanns tillgänglig under Muhammeds tid och samt att den var tillförlitlig. Se även:

6:84-90
Vi gav honom också Isak och Jakob, och vägledde dem båda. På liknande sätt vägledde vi Noak innan dess, och av hans ättlingar (vägledde vi) David, Salomon, Job, Josef, Moses, och Aron. På så sätt belönar vi de rättfärdiga. Likaså Sakarias, Johannes, Jesus och Elias; alla var de rättfärdiga. Och Ismael, Elias, Jonas, och Lot; var och en av dessa utmärkte vi mer än alla människor. Från deras förfäder, deras avkomlingar och deras syskon, valde vi många och vägledde dem på en rak väg. Sådan är GUDs vägledning, med vilken Han vägleder vem Han än väljer bland Sina tjänare. Hade någon av dem fallit in i idoldyrkan, skulle deras verk ha tillintetgjorts. Det var till dessa vi gav skriften (al-kitabah), visdom och profetskap. Om dessa människor inte tror, kommer vi att låta andra ta deras plats, och de nya människorna kommer inte att vara icke troende. Det är dessa som vägletts av GUD; du ska vägledas i deras fotspår. Säg, "Jag ber er inte om någon lön. Detta är blott ett budskap för alla människor." (Khalifa)

Koranen räknar upp ett antal profeter såsom Moses, David, Salomon, Job och Jona. Sedan säger Koranen att dessa personer har fått Skriften (al-kitabah), vilken med andra ord är den Heliga Bibeln som redan fanns kanoniserad under Muhammeds livstid, som Muhammed och muslimer ska följa. Följande texter säger vidare att Muhammed och muslimer ska tro på den Heliga Bibeln:

2:285
SÄNDEBUDET tror på vad hans Herre har uppenbarat för honom och de troende med honom. De tror alla på Gud och Hans änglar och Hans uppenbarelser och Hans sändebud - utan att göra åtskillnad mellan Hans sändebud - och de säger: "Vi hör och vi lyder. Herre, [ge oss] Din förlåtelse; Du är målet för vår färd!" (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

29:46
Och ge er inte in i diskussioner med efterföljarna av tidigare uppenbarelser annat än på det hövligaste och mest hänsynsfulla sätt - utom med sådana bland dem som vill väcka förargelse - och säg: "Vi tror på det som har uppenbarats för oss och det som har uppenbarats för er, och vår Gud och er Gud är en och samme Gud och vi underkastar oss Hans vilja." (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

42:15
Kalla därför [människorna till den rena tron] och gå din väg rakt fram, som du är befalld, och låt dig inte påverkas av deras önskningar utan säg: "Jag tror på allt vad Gud har uppenbarat [för Sina sändebud] och jag har blivit befalld att döma mellan er med rättvisa. Gud är vår Herre och er Herre. Vi skall stå till svars för våra handlingar och ni skall stå till svars för era handlingar. Låt oss inte tvista! Gud skall föra oss samman, Han som är målet för allas färd!" (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

(3) KORANEN SÄGER ATT INGEN KAN ÄNDRA ALLAHS ORD:

Ovannämnda texter har tydligt demonstrerat att författaren till Koranen såg den Heliga Bibeln som Allahs ord, låt oss påminna er med en text:

3:3-4
Han sände ner denna skrift till dig, sanningsenligt, bekräftande alla tidigare skrifter, och Han sände ner Toran och Evangeliet innan dess för att vägleda människorna, och Han sände ner lagboken. De som inte tror på GUDs uppenbarelser ådrar sig ett plågsamt straff. GUD är Allsmäktig, Hämnare. (Khalifa)

Enligt följande koraniska texter kan ingen ändra Allahs ord:

6:115
Din Herres ord äro fullkomliga i sannfärdighet och rätt; ingen kan ändra Hans ord. Ja, han är den Hörande, den Vetande. (K.V. Zetterstéen [se även 10:64])

Vi kan sammanfatta detta enligt följande:

(A) Ingen kan ändra Allahs ord.
(B) Den Heliga Bibeln är Allah ord.
(C) Ingen kan ändra den Heliga Bibeln.

(4) KORANEN SÄGER ATT ALLAH KOMMER ATT SKYDDA DEN HELIGA BIBELN FRÅN KORRUPTION:

15:9
Utan tvivel, har vi uppenbarat påminnelsen (al-thikra), och, utan tvivel, kommer vi att bevara den. (Khalifa)

Versen säger att Allah kommer att skydda och bevara påminnelsen (al-thikra) som han har uppenbarat. Intressant nog refererar al-thikra till den Heliga Bibeln enligt följande koraniska vers:

16:43
Vi sände inte före dig, annat än män vi inspirerat. Fråga dem som kan skriften (fasalo ahla al-thikti), om ni inte vet. (Khalifa)

Ibn Abbas, Muhammeds kusin och den första muslimske exegeten, förklarar att dem som kan skriften (ahla al-thikti) är de som följer Toran (judar) och Evangeliet (kristna) i sin utläggning av versen:

"(Och Vi sände inte (som Våra budbärare) innan dig) O Muhammed (annat än män) människor som dig (vilka Vi inspirerade) med påbjudningar och förbjudningar och tecken. (Fråga dem som följer Påminnelsen) följare av Toran och Evangeliet…" Länk

Vi kan sammanfatta de detta enligt följande:

(A) Allah lovar att skydda påminnelsen (al-thikra) från korruption.
(B) Den Heliga Bibeln är påminnelsen (al-thikra).
(C) Allah lovar att skydda den Heliga Bibeln från korruption.

(5) SAMMANFATTNING:

Koranen visar att Toran, Evangeliet och andra profetiska Skrifter fanns tillgängliga under Muhammeds livstid. Koranen visar även att dessa Skrifter fanns kanoniserade i en Bok (al-kitabah). Historiskt sätt kan denna Bok endast ha varit den Heliga Bibeln. Detta för att Kristna redan hade en kanoniserad Helig Bibel under Muhammeds tid som även är identiska med dagens Heliga Bibel. Det var under koncilierna i Hippo (393 e.Kr.) och i Karthago (397e.Kr.) som det slogs fast vilka böcker som skulle ingå i den Heliga Bibeln. På 600-talet existerade alltså en kanoniserad Helig Bibel.

Koranen visar vidare att den Heliga Bibeln är tillförlitig då den beordrar judar och kristna att rätta sig efter den. Koranen beordrar även Muhammed och muslimer att rätta sig efter och tro på den Heliga Bibeln, vilket skulle vara konstigt om den Heliga Bibeln var förvanskad.

Koranen säger även att den Heliga Bibeln är Allahs ord som ingen kan ändra på och som Allah kommer att skydda från korruption.

Team Sverige,
Kontakta oss